اخبار

۱۹ مهر ۱۴۰۰

پیام مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

به مناسبت هفته ی جهانی دراماتراپی 17 تا 23 اکتبر 2021

شخصیت ما عموما از طریق " رفتارها " ، " گفتارها " و " پندارهای " ما تعیین می شود ، در این بین رفتارها از همه ملموس تر است زیرا این رفتار است که در صورت پذیرش جمعی و تاثیر مثبت می تواند " الگوی " دیگران باشند و بازتاب این " الگودهی رفتاری" در صحنه ی نمایش درمانی ملموس تر و موثر تر است .

راهی که عالمان ما در سنت طبابت روح رو روان آغازگر آن بودند و با " شیخ الرئیس بوعلی سینا " و " حکیم عالی قدر محمد زکریای رازی " و ادیبانی چون " فردوسی طوسی " و " مولوی سمرقندی " آغاز شده است اکنون در حوزه علوم جدید از جمله "روان درمانی نمایشی " به منصه ی ظهور رسیده است و در ذهن جوانانی شکوفا شده که ادامه دهندگان راه عالمان خوش نام این سرزمین گهر بار هستند .

بر همگان فرض است تا در اهمیت و جایگاه واقعی این علم کوشش دو چندان داشته باشند ، ارزش راهی را که در آن گام نهاده اید بدانید ، زیرا با این کار به سرچشمه ی تفکری و اندیشگی گذشتگان خود متصل می شویم و این ترجمان ریشه داری یک فرهنگ غنی هزاران ساله است .

بر خود فرض می دانم که تلاش های مخلصانه ی شما عزیزان را ظرف سه دهه گذشته ارج نهم و به عنوان خدمتگزار به " استمرار" ، " مطالعه " ، " کوشش" ، " ارتباط با مجامع علمی جدید" توصیه کنم ، خصوصا در شرایط " پساکرونا " که به نظر می رسد آسیب های روحی و روانی "این ویروس منحوس عالم گیر" مردمان جهان را به شدت آزده است و یکی از راه های علاج آسیب های روحی و روانی انسان معاصر از" صحنه ی نمایش درمانی" می گذرد .

"صحنه ی نمایش درمانی" محل رفتارهای آموختنی ما نوع بشر است ، از مهد تا لحد ، " رفتار نیکو " شعار همیشگی نمایش درمانگران جهان است ، حال که به مدد جوانانی خلاق ، خوش فکر ، دانش آموخته و کاردان در سرزمین ما رویکرد جدیدی در دنیای نمایش در حال گسترش است بر خود فرض می دانم که تلاش های همه ی متخصصین حوزه روانشناسی و هنر نمایشی را ارج بگذارم .

برادران و خواهران عزیز شما اکنون در صحنه ی آزمونی سخت قرار دارید ، پس در این عرصه با قدم ها ، قلم ها و یا اندیشه های والای خود تلاش مضاعف داشته باشید و کوشش خود را برای گسترش " فرهنگ روان درمانی نمایشی" دو چندان کنید.

بدانید هم عصران ما و آیندگان صحنه ی بازی ما را به نظاره نشسته اند ، آرزو می کنم در صحنه ی نمایش درمانی خوش بدرخشید و نام های ماندگاری از شما در دنیای معاصر این علم درخشان به بادگار بماند .

دکتر قادر آشنا

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی