اخبار

۲۸ دى ۱۳۸۸

حسین پارسایی مدیر کل هنر های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به عدم حضور "پیتر بروک "کارگردان صاحب نام تئاتر فرانسه در ایران گفت : شرایط مناسبی برای حضور «پیتربروک» وجود نداشت .

به گزارش سایت خبری دراما محله در آستانه‌ برگزاری جشنواره‌ تئاترفجر، مدیر کل هنرهای نمایشی در یک نشست خبری گفت: بطور قطع و یقین بعد از جشنواره از سمت خود کنار خواهم رفت.

پارسایی در این نشست خبری که صبح امروز ـ 28 دی ماه در تالار اجتماعات مجموعه تئاتر شهر برپا شد به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره فجر به تمامی حواشی موجود پیرامون جشنواره پاسخ داد. وی در ارتباط با مراسم آغازین جشنواره گفت: جشنواره‌ تئاتر فجر افتتاحیه ندارد، بلکه همزمان با آغاز اجراها در تمام سالن‌ها پیام صوتی کوتاهی پخش می‌شود.

*حضور "پیتر بروک":

دبیر جشنواره‌ تئاتر فجر درباره‌ حاشیه‌های انصراف "پیتر‌بروک" کارگردان فرانسوی از شرکت در جشنواره‌ فجر یادآور شد:در آخرین توافقی که ستاد جشنواره با ایشان داشت قرار شد ایشان فرصت دیگری به ایران بیایند زیرا شرایط مناسبی برای حضور او وجود نداشت، البته عده‌ای هم درخواست کردند که او نیاید و ما هم احترام گذاشتیم.

* انصرافی های جشنواره:


پارسایی درباره‌ انصراف بعضی از گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره‌ امسال هم عنوان کرد: هر جشنواره‌ای عده‌ای متقاضی دارد و عده‌ای هم تمایلی به حضور در آن ندارند. نظر گروه‌ها برای ما محترم است و کاملا بدیهی است که باید فرصت اجرای عمومی را برای آن دسته از گروه‌هایی که تمایلی به شرکت در جشنواره فجر ندارند که تعدادشان هم بسیار محدود است، قائل شویم.

این مدیر هنری در عین حال خاطرنشان کرد: آدم‌هایی که از نظر ما خیلی مهم هستند هرگز برای جشنواره کار تولید نکرده‌اند بلکه حضور آنها در جشنواره برآیند تولیدات تئاتر در طول سال بوده و این شانس آن جشنواره بوده که این آثار در زمانی نزدیک به برگزاری جشنواره‌ تئاتر فجر اجرا شده‌اند. به‌طوری که آغاز یا انتهای اجرایش با جشنواره همراه شده است. از سوی دیگر حضور نداشتن برخی از هنرمندان به این معناست که آنان تولیدی ندارند یا شاید هم علاقه‌مند به شرکت در جشنواره نیستند.

* تحمیلی وجود ندارد:

حسین پارسایی درباره‌ یکی از بندهای قرار‌داد گروه‌های نمایشی که تسویه‌حساب با گروه را منوط به دو اجرا در جشنواره‌ تئاتر فجر می‌کند اضافه کرد: این بند در همه‌ قرار‌داد‌های نمایشی گنجانده شده است. به این صورت که اگر ستاد عمومی جشنواره‌ تئاتر فجر نمایشی را برای شرکت در جشنواره انتخاب کند، آن گروه موظف است دو اجرا در جشنواره داشته باشد. گروه‌هایی بوده‌اند که به این موضوع علاقه‌مند بوده‌اند وگروه‌های دیگری هم نه. صرف گنجاندن این بند به معنای تحمیل شرکت در جشنواره به هیچ‌یک از گروه‌ها نیست.

* بازسازی ناتمام تئاتر شهر:


پارسایی درباره‌ بازسازی ناتمام مجموعه‌ تئاتر‌شهر هم اذعان داشت: دفتر طرح‌های عمرانی پذیرفته که بازسازی تکمیل بشود. اما هنوز این اتفاق محقق نشده است. شاید یکی از دلایل آن کمبود اعتبار باشد. در آخرین صحبتی که با دفتر طرح‌های عمرانی داشتیم قرار شد زیباسازی تئاتر‌شهر را همزمان با جشنواره‌ تئاتر فجر در دستور کارشان قرار بدهند.

*گروه های شهرستانی :

مدیر مرکز هنرهای نمایشی درباره‌ کم‌توجهی به آثار شهرستانی در پاسخ به سوال خبرنگار سایت تئاتر شهر گفت: دست‌کم 7 یا 9 اثر نمایشی شهرستانی در بخش مسابقه‌ بین‌الملل و همین‌طور توسط کانون جهانی منتقدان تئاتر داوری می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد ولی بازگشت به شکل داوری گذشته به اعتقاد من اجحاف به گروههای شهرستانی است.


*دیکته ام را تصحیح نمی کنم:

دبیر جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر نقد عملکرد خودش هم ادامه داد: اگر به‌عنوان مدیر هر نمره‌ای به خودم بدهم خودخواهی است، مانند همه‌ مدیران در کارنامه‌ام نقاط ضعف و قوت دارم. به هرحال محدودیت‌هایی در عرصه‌ مدیریتی وجود دارد، اما هیچ‌کس دیکته‌ خودش را تصحیح نمی‌کند.

* احترام برای منتقدان:

این مدیر تئاتری درباره‌ نامه‌ی محمد چرم‌شیر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نقد عملکرد مدیریت مرکز هنرهای نمایشی اذعان داشت: هر مدیری عملکردی دارد که می‌تواند نقد شود من برای منتقدانم احترام قائل هستم ‌اما شیوه‌ من پاسخ مطبوعاتی نیست. اگر مطلبی باشد ترجیح می‌دهم با خود افراد به‌صورت صمیمانه وارد گفت‌وگو شوم. او ادامه داد: گاهی با نوعی دوگانگی در کلام و عمل روبه‌رو می‌شوم. اما وقتی صداقت پیش رو است، سکوت من به معنای عدم توجه نیست بلکه ترجیح می‌دهم آن موضوع را بررسی کنم تا زوایای پنهانش معلوم شود و شتابزده عمل نکنم. چرا که گاه سوء‌تفاهم‌ها باعث ایجاد فاصله می‌شود.


* حضور خبرنگاران خارجی :

در این نشست رسول صادقی مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی از حضور چندین خبرنگار خارجی در این دوره از جشنواره خبر داد و افزود: قرار است نمایندگانی از رویترز انگلستان، ZDF آلمان، MBC عربستان، الجزیره انگلیسی، المنار عربستان، امارات و ... در این دوره از جشنواره‌ی تئاتر فجر حضور داشته باشند.

* بودجه‌ جشنواره:

دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره‌ بودجه این جشنواره هم اعلام کرد: بودجه‌ جشنواره یک‌میلیارد و 300 میلیون تومان است که یک‌میلیارد آن از طریق اعتبارات تئاتر و 300 میلیون باقیمانده از راه مشارکت با نهادها تامین شده است.

* در حاشیه:

حسین پارسایی در این نشست در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی‌بر عدم تحقق برنامه‌های او در ساخت مجموعه‌ تئاتر‌شهر 2، توجه به منابع پژوهشی و عدم تحقق شعار «تئاتر برای همه» و ... توضیح داد: قرار نبود من تئاتر شهر 2 را بسازم. بلکه این جز محورهای برنامه‌های من بود. آنچه مدیر به عنوان چشم‌انداز مطرح می‌کند به معنای آن نیست که خودش باید همه‌ آن کارها را انجام بدهد.

او ادامه داد: ما کتاب مرجع هم تولید کرده‌ایم صدسال نمایشنامه‌نویسی کودک در ایران واگر لازم باشد می‌توانم 20 نمونه از کتاب‌های مرجع که در دوره‌ مدیریت من منتشر شده است را ارائه بدهم. علاوه بر این تئاتر ما در چهار سال گذشته رشد نسبی در مقوله‌ جذب مخاطب داشته است. با هر تمهیدی اقشار گوناگون به تماشای تئاتر آمده‌اند. کسانی که از ساعت 5 صبح در صف گیشه‌ تئاتر‌شهر ایستاده‌اند را نادیده گرفته‌اید.