اخبار

۰۶ بهمن ۱۳۸۸

وعده مدیر کل هنر های نمایشی در خصوص انتشار کتاب های مرجع در حالی ابراز شد که وی هفته پیش خبر از کناره گیری اش از مدیر کلی مرکز هنر های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر داد.

به گزارش روز سه شنبه دراما محله "حسین پارسایی" در مراسم رونمایی از کتاب‌های تازه انتشارات «نمایش» همزمان با بیست‌ و هشتمین جشنواره‌ی تئاتر فجر خبر از انتشار کتاب های مرجع در سال آینده داد .

"این در حالی است که چند روز پیش "حسین پارسایی" خبر از کناره گیری خود از مرکز هنر های نمایشی " پس از جشنواره تئاتر فجر داده بود "

به گزارش دراما محله در مراسم رونمایی این آثار که صبح امروز 6 بهمن‌ماه در کتابخانه‌ مجموعه‌ی تئاترشهر برگزار شد، حسین پارسایی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی یکی از اولویت‌های مهم این اداره در سال 89 را رویکرد به انتشار آثار مرجع بین‌المللی دانست.

پارسایی با ابراز خرسندی از انتشار کتاب تئاتر معاصر ایران «2010» که همزمان با برگزاری جشنواره منتشر شده است گفت: باید هرسال کتاب سال تئاتر ایران را منتشر کنیم، چرا که این کتاب اثری مرجع است که توسط ITI عرضه می‌شود.

به گفته‌ی او نخستین کتاب سال ایران با مقالاتی از فرهاد مهندس‌پور، بهروز غریب‌پور، اردشیر صالح‌پور، محمدحسین ناصر‌بخت منتشر شده که در این کتاب جنبه‌های گوناگون نمایش ایرانی معرفی شده است.

او در این نشست از محمدحسین ناصر‌بخت مدیر انتشارات مرکز هنرهای نمایشی درخواست کرد که در سال آینده دست‌کم چهار عنوان کتاب را به عنوان آثار مرجع بین‌الملل منتشر کند.

پارسایی تاکید کرد: ما باید تئاتر ملی خود را به جهانیان بشناسانیم و هدف ما از فعال‌کردن بخش بین‌الملل همین موضوع است.

او در ادامه با تقدیر از تلاش‌های ناصر‌بخت در انتشار آثار پژوهشی تئاتر یادآور شد: یکی از اولویت‌های ما به کمک بخش انتشارات و پژوهش محقق شده است، چرا که جامعه‌ی علمی کشور ما نیازمند منابع پژوهشی و پشتوانه‌ی علمی است و در همین راستا بود که یکی از اهداف ما تاکید بر جنبه‌های آموزشی و پژوهش‌های کاربردی و مرجع بود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی با مقایسه‌ی فعالیت‌های انتشارات نمایش در چند سال اخیر اظهار داشت: در حال حاضر شاهد رشد فعالیت‌های این انتشارات هستیم، ضمن اینکه توجه به درام‌نویسان شهرستانی که خوب می‌نویسند اما کمتر معرفی می‌شوند، از دیگر رویکردهای مهم ما است.

پارسایی هم‌چنین با ابراز قدردانی از تلاش‌های کیوان نخعی مدیر قبلی کتابخانه تئاتر‌شهر خطاب به سرپرست جدید این کتابخانه جواد تولمی گفت: به‌طور یقین اعتبارات لازم را به کتابخانه ارائه می‌دهیم و حمایت‌های لازم را هم انجام می‌دهیم تا هر روز شاهدگسترش فعالیت‌های کتابخانه و به روز شدن آن باشیم.

او در پایان سخنان خود از طراحی و گرافیک آثار انتشارات نمایش ابراز خرسندی کرد و گفت: طرح‌ جلد‌های جدید آثار انتشارات نمایش نشانگر اتفاق مبارکی در این عرصه است، در حال حاضر هنرمندان گرافیست علاقه‌مندی خود را به فعالیت در حیطه‌ی آثار نمایشی نشان داده‌اند که جای خوشبختی است.

به گزارش ایسنا، در این برنامه محمدحسین ناصر‌بخت مدیر بخش انتشارات و پژوهش هم با ارائه‌ی توضیحاتی گفت: هدف اصلی کتابخانه خدمات‌رسانی به دانشجویان است، برهمین اساس باید تلاش کنیم تا متون و آثار جدید را دراین کتابخانه معرفی کنیم.

او با ابراز خرسندی از برگزاری جلسات رونمایی کتاب‌ها اذعان داشت: در سال‌های اخیر فعالیت‌های برای معرفی آثار منتشر شده انجام شده که نشانگر آغاز نهضت جدیدی است و امیدواریم ادامه پیدا کند تا کم‌کم شاهد پیشرفت آمار کتابخوانی باشیم و از آمار هولناکی که از میزان اندک کتابخوانی در کشور ما حکایت می‌کند دور شویم.

ناصر‌بخت با تقدیر از تلاش‌های مدیران قبلی بخش انتشارات و پژوهش متذکر شد: هرچند آمار کتابخوانی در کشور ما هنوز بسیار پایین است، اما هنرمندان تئاتر جزو کتابخوان‌ترین اقشار جامعه هستند. پیش از این انتشارات خصوصی علاقه‌ی چندانی به انتشار کتاب‌های تئاتری نداشتند، اما خوشبختانه با رشد و گسترش حوزه‌ی تئاتر و بالارفتن تعداد فارغ‌التحصیلان آن این میل و رغبت در برخی از ناشران خصوصی پیدا شده است.

او در پایان سخنان خود یاد‌آور شد: نسل جدیدی از نمایشنامه‌نویسان را می‌توان در آیینه انتشارات نمایش مشاهده کنیم. که این نسل نسبت به مسائل اطراف خود بسیار حساس‌اند و این حساسیت جای خرسندی دارد.

هم‌چنین جواد تولمی سرپرست کتابخانه تئاتر شهر با اشاره به سابقه‌ی راه‌اندازی کتابخانه این مجموعه از راه‌اندازی کتابخانه مجازی برای نگهداری پوستر‌ها و بروشور‌های آثار نمایشی و هم‌چنین تهیه‌کردن کتاب‌های مرجع و لاتین و ایجاد ارتباط با دیگر ناشران برای دریافت کتاب‌های آنان خبر داد.

به گزارش ایسنا، در این برنامه که با حضور نویسندگان این آثار و هم‌چنین مدیرانی هم‌چون محمد حیدری مدیر مجموعه تئاترشهر، افشین‌نژاد و محمد دشت‌گلی برگزار شد 18 عنوان کتاب جدید که توسط انتشارات نمایش منتشر شده است رونمایی شد.

در میان آثار منتشر شده می‌توان به کتاب‌هایی هم‌چون «تئاتر ایران در سال 2010 » نوشته محمد اطبایی به زبان انگلیسی، «بکت و آنترو پی» نوشته بابک توکل، «توسعه‌ی تئاتر، ضرورت‌ها و راهکارها» نوشته‌ علی منتظری، «نقد تئاتر از نظر تا عمل» نوشته فرشید ابراهیمیان و هم‌چنین نمایشنامه‌هایی هم‌چون «این قصه را ایرانیان نبشته‌اند» نوشته علیرضا نادری، «تهران 1390 خورشیدی» نوشته سلما سلامتی، «غریبه» آرش عباسی، «هفت کوپه از قطار» حسین زارعی، «رویاهای رام‌نشده»، «امپراطور و آنجلو»، «ماه برترک اسب پیر» نوشته‌های ایوب آقاخانی، «دوست من عمو بیلی» نوشته (حمیدرضا صفار)، «این همان کلمه است»(سعید شاپوری)، «امینه» (علی‌شمس)، «دبستان دوشیزگان» (شکوفه آروین)، «در حال کندن پوست پیاز»(آرمان طیران)، «امپرسیون، جیغ بنفش» (پیام لاریان)، «مضحکه طبخ و طرب» (فرهاد ارشاد)، «تاک‌های بلور» (رضا شیرمرز)، «ناشنوایی» (سروش قاسمیان)، «در قاب‌های تمام‌قد» (سپیده خمسه‌نژاد) و ... اشاره کرد.