اخبار

۰۴ مهر ۱۳۹۷

زمستان امسال

گجر خان در تالار سنگلج به تخت می نشیند

مجید امرایی در گفتگو با ایران تئاتر: «طریقه حکومت گجرخان » زمستان در سنگلج اجرا می‌شود

مجید امرایی کارگردان و مدرس تئاتر در خصوص نمایشی که این روزها در تدارک اجرای آن است گفت: نحوۀ اجرای نمایش «طریقه حکومت گجرخان » ترکیبی از شیوه‌های نمایش سنتی ایران و نمایش مدرن است.

« طریقه حکومت گجرخان» نوشته و کارگردانی دکتر مجید امرایی اقتباس از نمایشنامه‌ای با نام « طریقهحکومت زمان خان»نوشته میرزا آقا تبریزی است که در دوره حکومت‌های قاجاری ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه نگارش شده و از اولین نمونه‌های نمایشنامه‌های ایرانی محسوب می‌شود. مجید امرایی کارگردان تئاتر و دراماتراپیست این روزها در تدارک اجرایی از این متن است که بهمن ماه در تماشاخانه سنگلج روی صحنه خواهد رفت.

امرایی در گفتگو با ایران تئاتر در خصوص انگیزه‌هایش از پرداختن به این متن گفت: نمایشی که با الهام از متن میرزا آقا تبریزی روی صحنه خواهم برد، در حقیقت نمایشنامه‌ای جدید و تنظیمی دیگر از محتوای این اثر است که « گجر خان» نام دارد و قرار است همزمان با اجرای نمایش از سوی انتشارات طهورا به چاپ برسد. بخشی از عنوان‌های شخصیت‌های نمایش مشابه با متن اصلی است اما نمایشنامه «طریقه حکومت گجرخان » در حقیقت به نحوی دچار دگرگونی شده که بازگوکننده و بازتاب‌دهندۀ شرایط و اقتضائات جامعه امروزمان باشد.

او همچنین در خصوص فعالیت‌های پیشین خود در پرداختن به نمایش‌های ایرانی اظهار کرد: علاقه و تمایل من به تولید اثر در حوزه نمایش‌های سنتی به سال‌ها پیش برمی‌گردد و در حقیقت زمینه ورودم به عرصه تئاتر با کارگردانی و اجرای نمایش‌های سیاه بازی بود که از روی نوارهای کاست نسخه‌های سیاه بازی شکل می‌گرفت. یکی از نمایش‌هایی که در آن دوره کار کردم، « حکایت سیاه» بود که حدود بیست و پنج سال پیش با حضور استاد علی زمان محمدزاده در جشنواره تئاتر استان لرستان ارائه شد.

این کارگردان تئاتر در ادامه در ارتباط با شیوه کارگردانی و اجرای این متن بیان کرد: نحوۀ اجرای نمایش ترکیبی از شیوه‌های نمایش‌های سنتی ایران و نمایش مدرن است. آن‌هایی که با آثار قبلی من آشنایی دارند می‌دانند که تمرکزم در کارگردانی تنها بر روی بازی‌های زنده نیست و از عناصر مختلفی چون تصویر، عروسک و بازیگر در اجراهایم بهره می‌برم. به این ترتیب نمایش « گجر خان» در شکل و شمایلی متفاوت از نمایشی صرفاً سنتی اجرا می‌شود و لزوماً در قالب‌هایی چون نمایش تخت حوضی قرار نمی‌گیرد.

امرایی در همین زمینه افزود: مجموعه عوامل و عناصر اجرا در این نمایش در هماهنگی کامل در خدمت یک کلیت دراماتیک قرار می‌گیرند؛ با وجود این هر یک از این عناصر از جمله طراحی صحنه و لباس، بازی‌ها، طراحی گریم، افکت و موسیقی همه از فردیت دراماتیک منحصر به خود نیز برخوردار هستند.

این هنرمند فعال در عرصه دراماتراپی در خصوص دیگر وجوه اجرایی این نمایش نیز بیان کرد: از آنجا که در حوزه نمایش‌درمانی فعالیت دارم دریافت‌هایی که مخاطب از این اثر می‌تواند داشته باشد برایم بسیار حائز اهمیت است. بخش اندیشگی اثر هم برایم اهمیت بسیاری دارد و فضاسازی و درک موقعیت نیز از نکات ویژه‌ای است که در اجرای این نمایش مورد توجه من بوده است. علاوه بر این‌ها جنبه تعاملی این اجرا کارکرد ویژه‌ای محسوب می‌شود که با دخالت دادن تماشاگران در روند اجرا نحوه ارتباط دیگری خاصی با مخاطب را دنبال می‌کند.

این کارگردان و مدرس تئاتر در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: در این نمایش که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از 20 بهمن ماه اجراهای خود را در تماشاخانه سنگلج آغاز خواهد کرد، جمعی از بازیگران سینما و تئاتر، همچنین تعدادی از دانشجویان رشته بازیگری ایفای نقش خواهند کرد که امیدوارم مورد استقبال فعالان و علاقه‌مندان به هنر نمایش واقع شود.