اخبار

۱۴ بهمن ۱۳۸۸

مراسم اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در برج میلاد با درگیری و زد و خرد بین خبرنگاران و نیروهای حراست برج میلاد به حاشیه کشیده شد .

به گزارش روز چهارشنبه دراما محله این در حالی است که مسئولین برگزاری جشنواره از برنامه ریزی منظم در برپایی این مراسم خبر داده بودند .

این تحصن و اعتراض تا زمان مخابره این خبر (19ساعت ) هم اکنون ادامه دارد خبرنگاران و نمایندگان رسانه های جمعی در خارج از محل برپایی مراسم تحصن کرده اند و از تهیه گزارش و خبر امتناع می نمایند مراسم در داخل سالن در حال برپایی است و این در حالی است که هیچ جایگاهی برای نمایندگان رسانه ها در نظر گرفته نشده است .

گفتنی است به گفته صاحب نظران جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر امسال هم از نظر کیفیت آثار ارائه شده و هم کیفیت برپایی جشنواره از پرحاشیه ترین جشنواره های فیلم کشور بوده است .

یکی از مشکلات جشنواره امسال عدم برنامه ریزی زمانی دبیر خانه با فیلم سازان برای آماده کردن به موقع فیلم ها بود تا جایی که در مواردبسیاری تماشاگرا مجبور بودند فیلم ها را اشتباهی ببینند .

شایان ذکر است بی برنامگی در برگزاری اختتامیه بیست و هشتمین جشنواه بین المللی فیلم فجر سبب شده است تا بسیاری از خبرنگاران رسانه های گروهی بیرون درهای مرکز همایش های برج میلاد بمانند. همچنین اعتراض برخی از خبرنگاران به این وضعیت سبب شد تا حراست مرکز همایش های برج میلاد با آنان برخورد فیزیکی کند و برخی از اهالی رسانه را مورد ضرب و شتم قرار دهند.
این درحالی است مه هیچکدام از مسئولان جشنواره فیلم فجر پاسخگوی خبرنگاران نیستند اهالی رسانه از ابتدای برگزاری بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر شبانه روزی این رویداد سینمایی را پوشش خبری دادند.

جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف محمد مهدی فداکار معاون امور مالی و اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرویز کرمی مدیرکل روابط عمومی وزارت ارشاد و سید علیرضا سجادپور رئیس کل ارزشیابی و نظارت بر آثار سینمایی حرفه ای از جمله مسئولان حاضر در این مراسم هستند.
همچنین در این مراسم هنرمندانی همچون حمیده خیرآبادی، ابراهیم حاتمی کیا، حبیب الله کاسه ساز، مریلا زارعی، محمدرضا شرف الدین، لادن مستوفی، مهوش وقاری، محسن قاضی مرادی، مریم جلالی، امیرحسین شریفی، رضا ناجی و جمع دیگری از اهالی سینما نیز حضور دارند.

گفتنی است خبرگزاری آلمان امروز (چهارشنبه 14 بهمن ماه) در گزارشی به سینمای ایران پرداخت. به گزارش دراما محله در این گزارش "کامبوزیا پرتوی " ‌کارگردان فیلم " کافه ترانزیت" نسبت به نمایش نیافتن برخی فیلم‌ها تنها به‌علت مشکلات کوچک غیرمربوط گلایه کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: فیلم‌سازان در ایران حتی اگر تمام موانع موجود در کسب مجوز برای ساخت فیلم را پشت سر بگذارند، باز نمی‌توانند از نمایش فیلم‌شان مطمئن باشند.

کامبوزیا پرتوی کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی در این‌باره به DPA گفت: برای ساخت فیلم در ایران باید سفرهای پرماجرایی را در سازمان‌های مختلف داشت، اما وقتی ساخت فیلم پایان می‌یابد، تنها به‌دلیل یک مشکل بی‌ربط، فیلم نمایش نمی‌یابد.

در این مطلب گزارشگر مدعی شده است:فیلم‌سازان ایرانی ترجیح می‌دهند آثارشان را در خارج از کشور بسازند. ازجمله جدیدترین فیلم "رفیع پیتز" بانام "شکارچی" که برای بخش رقابتی جشنواره برلین انتخاب شده است. به‌علت این موانع، تهیه‌کنندگان در ایران ترجیحا سرمایه‌شان را بیشتر در فیلم‌های تجاری که کم‌تر با مشکل مواجه می‌شوند، تزریق می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید: برخی کارگردانان سرشناس ایران مانند کیارستمی، امیر نادری و بهرام بیضایی طی سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه‌حل موجود، تغییر فیلم‌ها به مضامین کودکانه است. اما به‌رغم همه این محدودیت‌ها، سینمای ایران توانسته موفقیت‌های فروانی در عرصه جهانی کسب کند که نخل طلای کن 1997 برای کیارستمی و خرس نقره‌ای برلین برای اصغر فرهادی نمونه‌ای از آنهاست.

اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر تا دقایقی دیگر در مرکز همایش های برج میلاد به پایان می رسد .

آیین اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر امشب ساعت 23 قرار است از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش ‌شود . علی مهام کارگردان و تهیه کننده برنامه سودای سیمرغ در این زمینه گفت: برنامه ترکیبی " سودای سیمرغ " که نگاهی اجمالی به بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر دارد، از پنجم بهمن ماه از شبکه اول سیما پخش شد و امشب آخرین قسمت این برنامه پخش خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه چهارشنبه شب "سودای سیمرغ" به پخش مراسم اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر اختصاص دارد که ساعت 23 از شبکه اول سیما پخش خواهد شد.

تعدادی از عواملی که در ساخت «سودای سیمرغ» همکاری دارند، عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان: علی مهام/ تصویربرداران: جعفر کشوری، حسن بهزادپور/ تدوین: سیده محبوبه موسوی/ گرافیک: اسماعیل جعفری/ صدابردار: مرتضی اعطافی/ روابط عمومی: جمیله بابایی.