اخبار

۲۲ دى ۱۳۹۲

مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه بهزیستی: هنر در توانمندسازی معلولان نقش بسیار مهمی دارد. سبب مشارکت اجتماعی افراد معلول و افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود. از لحاظ جسمی و ذهنی نیز توانایی آن‌ها را بالا می‌برد و بر مهارت آن‌ها در کنترل استرس و خشم کمک می‌کند.

دبیر جشنواره تئا‌تر معلولین گفت: هنر می‌تواند زندگی معلولین را متحول کند به آن‌ها امید دهد و حتی به عنوان یک شغل برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

به گزارش خبر دریافتی دراما محله ؛ پنجمین دوره تئا‌تر معلولین کشور از دیروز ۲۱دی ماه به همت سازمان بهزیستی کشور آغاز شده و تا ۲۴ دی ماه نیز ادامه خواهد داشت. ورود به این جشنواره برای عموم رایگان و آزاد است. زهرا نوع پرست(دبیر این جشنواره و مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی) گفت: هنر در توانمندسازی معلولین نقش بسیار مهمی دارد جدا ازاینکه سبب مشارکت اجتماعی افراد معلول و افزایش عزت نفس و ا عتماد به نفس آن‌ها می‌شود. از لحاظ جسمی و ذهنی نیز توانایی آن‌ها را بالا می‌برد و بر مهارت آن‌ها در کنترل استرس و خشم کمک می‌کند. وی با بیان اینکه بهتر است به جای واژهٔ معلول از واژهٔ توانمندان استفاده کنیم، افزود: در این جشنواره گروه‌های مختلف توانمندان مانند نابینایان، ناشنوایان، توانمندان جسمی و حرکتی و مبتلا به اختلالات روانی مزمن حضور دارند و حداقل نیمی از اعضای این گروه‌های تئا‌تر را این عزیزان تشکیل می‌دهند. نوع پرست افزود: تفاوت این جشنواره با دوره‌های گذشته حضور ۳۱ استان کشور در این جشنواره است. این گروه‌ها در مناطق خود به اجرا پرداخته‌اند و ۶۶ گروه در ‌‌نهایت برای بخش کشوری برگزیده شده‌اند. وی در مورد وضعیت سالن‌ها و مناسب سازی آنهابرای معلولین گفت: ما حتی در حوزه هنری که محل اصلی برگزاری این جشنواره است؛ هم مشکلاتی برای حضور این عزیزان داشته‌ام که سعی کردیم با ایجاد تغییراتی تا حدودی سالن‌ها را برای آن‌ها مناسب کنیم. تئا‌تر شهر هم که مهم‌ترین سالن اجرای تئا‌تر در کشور است؛ به هیچ عنوان امکانات مناسبی برای معلولین ندارد. دبیر این جشنواره ادامه داد: از مسئولین انتظار داریم که به فکر طراحی سالنهایی مناسب با تردد معلولین، باشند، در این کار سازمان بهزیستی نیز در این کار در کنار آن‌ها خواهدبود و نظرات کار‌شناسانه ارایه خواهد داد. بطور کلی مبلمان شهری باید به گونه‌ای طراحی شودکه معلولین نیز بتوانندبراحتی در فضای شهر تردد کنند. گاهی این کار با اجرای طرح‌هایی که به اعتبار زیادی هم نیاز ندارد؛ می‌تواند انجام شود. نباید فراموش کنیم که معلولیت به همه افراد نزدیک است و خود ما نیز ممکن است فردا دچار معلولیت شویم. مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه بهزیستی گفت: جدا کردن تئا‌تر معلولین از تئا‌تر دیگر بخش‌ها کار صحیحی نیست و هدف ما در آینده افزودن جشنواره تئا‌تر معلولین به جشنواره‌های دیگر تئا‌تر است. از مسولین بخشهای هنری درخواست دارم که در این جشنواره حضور پیدا کنند و شاهد این مسئله باشند که توانایی‌های معلین در این زمینه کمتر از افراد عادی نیست. وی ادامه داد: داوران این جشنواره رویا تیموریان، پریوش نظریه، قطب الدین صادقی و عزت الله انتظامی هستند. این افراد بار‌ها این مسئله را با ما بیان کردند که برخی از این گروه‌ها حتی از گروه‌های تئا‌تر افراد عادی نیز سطح بالاتری دارند. نگاه ما به هنر این افراد باید از حالت ترحمی خارج شود. هنر می‌تواند زندگی معلولین را متحول کند به آن‌ها امید دهد و حتی به عنوان یک شغل برای آن‌ها در نظر گرفته شود.