اخبار

۳۰ شهريور ۱۳۹۲

آشنایی که در نام آشنا بود و در عمل آشنا نبود / مشک آن است که ببوید نه انکه عطار بگوید

در پی انتشار نامه های مکرر گروه های تئاتر خیابانی به آنچه که سوء مدیریت و عدم برنامه ریزی در حوزه تئاتر خصوصا تئاتر خیابانی مطرح شده است و گفت و گوی "قادر آشنا" مدیر کل هنر های نمایشی در خبرگزاری مهر تحت عنوان " اجازه باندبازی و سهم‌خواهی نمی‌دهم... "در مورخه 24/6/1392 آنچه در پی می خوانید پاسخی است به این مدیر کل محترم که ظرف یک سال گذشته به انحاء مختلف به هنرمندان تئاتر بی احترامی روا داشته و باب هر گفت و گویی را سد کرده است .

1- آقای مدیرکل ای کاش حداقل حرمت جشنواره ای را که مدعی متولی برپایی آن هستید(سنتی و آیینی) نگه می داشتید و درنخستین روز این جشنواره اینگونه توهین آمیز با بخشی از هنرمندان منتقد عملکرد مرکزهنرهای نمایشی برخورد نمی کردید ، البته انتظاری نیست چون هنرمندان به این برخوردها همواره مدارا کرده اند.

2- آقای مدیر کل در گفت و گویتان از باند بازی حرف زده اید آیا به دور و بر خود نگاه کرده اید که با اتوبوس مدیریت شما چند نفر در مر کز هنرهای نمایشی مشغول به کار شده اند ؟ اگراینها باند نیستند پس چه هستند ؟

3- تعجب می کنم بی اخلاقی و تهمت و افترا را سرلوحه مدیریت خود قرار داده اید اما از هنجار شدن بی اخلاقی ها حرف می زنید .

4- اینکه چرا مرکز هنرهای نمایشی در چند سال گذشته قادر به مدیریت تئاتر کشور نبوده بر همه اهالی تئاتر و رسانه های جمعی مشخص است ریشه هر ابتذالی از "دروغ " است و شما مبنی کارتان را از ابتدا بر این نابهنجاری اجتماعی قرار داده اید و "دائی جان ناپلئونی" ناکار آمدی و سوء مدیریت مجموعه خود را به دیگرا مرتبط دانستن و پشت واژه " تکلیف " آن هم در بلاتکلیفی مخفی شدن توهمی بیش نیست.

5- همیشه فکر می کردم تجربه جاهایی به کار می آید اما متاسفانه در مورد شما بی نتیجه مانده است ،عدم پاسخگویی به خواسته های برحق هنرمندان تئاتر کشور ظرف یک سال گذشته نباید موجب تخریب جایگاه هنرمندان زحمت کش عزیز و دلسوز و شناخته شده تئاتر خصوصا کارگردانان محترمی شود که تنها خواسته شان توجه مدیریت تئاتر کشور به ئاتر خیابانی است .

6- کناره گیری مدیر پیشین دفتر تئاتر خیابانی با استعفا کتبی و طی سه مرحله و به دلیل اختلاف سلیقه با معاون هنری پیشین بوده ، که در همین خبرگزاری مهر و در قالب سه یاد داشت آسیب شناسانه از سوی مدیر پیشین دفتر تئاتر خیابانی به آن اشاره شده است و تصمیم شما هیچ تاثیری بر آن نداشته است .

7- آقای آشنا برای راه رفتن درست نیازی نیست پای دیگران را بشکنید کافی است سرپا بایستید ، درست فکر کنید و حرکت کنید ، برای مدیر خوب بودن نیازی نیست مدیران پیشین خود را به گند بکشید باید خود را شناخت و خواسته های بر حق مخاطب را ارزیابی کرد و به توانایی خود اعتقاد داشت ، آیا خوب است وضعیت پست پیشین شما در کرج را برای همگان آشکار کنند ؟! ، واقعیت این است که ردای مدیر کلی هنر های نمایشی برای شما سنگین است پس بی جهت دست و پا نزنید ، بلیط برای برگشت شما مدیران اتوبوسی رزرو شده است .

8- متوسل شدن هنرمندان شناخته شده تئاتر خیابانی به رسانه ها آیا به دلیل عدم پاسخگویی شما و وعده های بی سرانجام مدیریت تئاتر نیست؟ به عنوان مثال وعده ابتدای سالتان را مرور کنید ، مبنی بر اجرای عمومی یازده هزار و 400 نمایش خیابانی ظرف شش ماه اول سال چرا تا کنون محقق نشده است؟ چرا طرح استقرار و شیوه نامه حمایت از گروه های تئاتر خیابانی یک سال است مسکوت مانده ؟ خبر واهی اجرا های عمومی تئاتر خیابانی در مناطق زلزله زده توسط کدام گروه ها و با کدام مبالغ حمایتی انجام شده است ؟ آیا همین ها موجب دلزدگی هنرمندان بی پناه تئاتر خیابانی نشده است ؟ اینکه از هنرمندان خواسته شود اجرای نذری بروند سوء استفاده نیست ؟ واقعیت این است که هنرمندان تلاشگر تئاتر خیابانی از شما بریده اند و به معاون هنری جدید متوسل شده اند تا شاید حرف هایشان را بشوند ؟ چرا فرافکنی می کنید ؟!!! شما که معتقدید همه کارهایتان خوب است پس شجاعانه جلسه ای تشکیل دهید و حرف منتقدانتان را بشنوید.

9- درخصوص سهم خواهی که گفته اید آیا وجدان خودتان را قاضی کرده اید که شما به عنوان مدیر کل تا امروز می دانی چقدر بودجه دارید و چه برنامه هایی در دست است ؟؟!!! نابسامانی ها فراتر از این مسائل است که شما اشاره کرده اید ، شما و همه اهل تئاتر می دانند که در عرصه ای که تا یک هفته قبل از جشنواره ها نه بودجه اش مشخص است و نه برنامه اش و نه مدیر پاسخگویش ،چه سهم خواهی می تواند معنی داشته باشد ؟ این جمله برای پیکر ضعیف تئاتر ایران خنده دار نیست ؟!!.

10- آیا بی تدبیری ،سوء مدیریت و عدم توجه به خواسته های برحق هنرمندان تئاتر کشور موجب این اعتراضات مکرر نشده است ؟!!!.

11- آیا دروغ پردازی و کم توجهی به حساسیت های هنرمندان تئاتر موجب افسردگی جمع کثیری از آنها نشده است؟ فقط کافی است به خبر تئاتر شهر تبریز نگاه کنید تئاتری که بیش از 100 سال است تئاتر است را شما چگونه افتتاح کرده اید ؟!! تازه بعد از افتتاح چرا هنوز پولشان را پرداخت نکرده اید؟!! اگر تئاتر شهر ساختن به این سادگی بود که پیش از شما مدیران زبده بسیاری بودند که برخی شان پشه را روی هوا نعل می زدند تئاتر شهر افتتاح کردن که برای انها کاری نداشت .

12- ازاینکه خودتان را فردی منطقی معرفی کرده اید بسیار خرسندیم ، اما مشک آن است که ببوید نه آنکه عطار بگوید ، آیا اهالی تئاتر هم شما را فردی منطقی و کار بلد می دانند ؟ چرا ظرف یک سال گذشته هیچ هنرمند تئاتری برنامه های شما را تایید نکرده است.

13- اشاره کرده اید که " وقتی درِ اتاق یک مدیر باز است و تلفن خود را جواب می‌دهد ، بهترین راه برای حل مشکل یا موضوع این است که دراتاق این مدیر حضور پیدا کرده و به گفتگو بپردازیم ، اما اگر کسی بخواهد از طریق رسانه‌ها با شما صحبت کند پاسخ را به رسانه واگذار می‌کنید زیرا معتقدید این فرد به دنبال چیزهای دیگری است. زیرا روند منطقی این است که اگر تمام راه‌ها پیموده شد و جوابی کسب نشد می‌توان به سراغ رسانه رفت"...... حال جای این سوال باقی است که ظرف یک سال گذشته چرا شما نتوانسته اید حوزه تئاتر خیابانی را با گفت و گو بسامان کنید ؟!!، حال گیرم کسی هم در اتاق شما را نزد مگر در قبال این بخش از پیکره تئاتر کشور تکلیف شما عمل نمی کند ؟!

14- پیشنهاد می کنم برای رفع سوء تفاهم ها هر چه سریعتر در جلسه ای با حضور اهالی تئاتر و مطبوعات و البته معاون هنری جدید که امیدواریم او دغدغه های برحق هنرمندان را گوش کند ، به دغدغه هایشان فقط گوش دهید و سپس ردای بلند و گشاد مدیریت تئاتر مرکز هنر های نمایشی را از تن خود برکنید و حلالیت بطلبد و خداحافظی کنید .

15- در گفت و گوی تان بر آبروداری هنرمندان تکیه کرده اید اما چرا ظرف یک سال گذشته به آن عمل نکرده اید ، جامعه کارگردانان تئاتر خانه تئاتر تنها یک نمونه است ، نه شما و نه مدیران اتوبوسی تان بعید است با این واژه آشنایی چندانی داشته باشند .

16- در صحبت های تان گفته اید که" وقتی تصمیم به جابجایی مدیر پیشین تئاتر خیابانی گرفته شد ، افرادی که مصاحبه‌ای با یک خبرگزاری محترم داشتند در مقابل دفتر آقای شاه‌آبادی تجمع کرده بودند و از من خواستند که آن مدیراز دفتر تئاتر خیابانی نرود . شما که پس ازآن تجمع گفتید این خبر کذب بوده و هیچ تجمعی رح نداده است لااقل به گفته های خود رجوع کنید البته گفته اند که دروغ گو کم حافظه است .

17- هیچ به این موضوع فکر کرده اید که چرا یک سال است تئاتر خیابانی نابسامان است ؟ مگر یک یا چند نفر می توانند برنامه ریزی شما را البته در صورت بودن برنامه برهم بزنند؟! . تازه شما که پس از آن تجمع هنرمندان تئاتر خیابانی تجمع را کتمان کردید و گفتید کذب است، واقعیت این است که هیچ برنامه ای در کار نیست و مدیریت تاخیری نمی تواند موجب آرامش و ماندن امثال شما در کرسی مدیریت هنر کشور شود همان گونه که مدیر ارشد شما هم نماند و رفت و مخروبه ای از هنر را برجای گذاشت .

18- آیا مصاحبه های مکرر مدیر کنونی دفتر تئاتر خیابانی که در واقع سخنگوی اداره کل هنرهای نمایشی برای فحاشی است را نخوانده اید که ازهر تهمت و افترایی به هنرمندان این عرصه دریغ نکرده است !!!! و مکاره بازاری به وجود آورده که آن سرش ناپید است .

19- آقای مدیر کل عدم شفاف سازی در حوزه مدیریت شما موجب شده هنرمندان قادر به گفت و گوی رو در رو با شما و زیر مجموعه تان نباشند این واقعیت امر است و حال به رسانه ها متوسل شده اند .

20- مدام ازتکلیف حرف زده اید آیا تکلیف خودتان را در مقابل جامعه تئاتری به درستی انجام داده اید ؟ از اسفند سال گذشته از سوی شما اعلام شده است شیوه نامه طرح استقرار گروه های تئاتر خیابانی روی میز معاون هنری است آیا این شیوه نامه هنوز هم آنجاست ؟ چه کسی تکلیفش را مشخص می کند ؟!

21- آیا خدا را ناظر بر رفتار و کردار خود درقبال هنرمندان تئاتر می دانید که، جسد یک هنرمند برای امضای شما چهار رو در سرد خانه می ماند این چه تکلیف مسلمانی است؟ .

22- آقای مدیر کل مسئله تئاتر فقط حوزه تئاتر خیابانی نیست ، آیا خانه نمایش دو ، خانه عروسکی ، موزه تئاتر ، موزه تعزیه ، خانه تعزیه ، جشنواره تئاتر خیابانی ایران ، شش جشنواره تخصصی تئاتر شهروند ، چهار فصل تئاتر ؛ تعطیلی اجرای عمومی تئاتر خیابانی ، عدم پرداخت بودجه سالیانه خانه تئاتر و کانون ملی منتقدان ایران ، به فراموشی سپرده شدن360 مکان دائمی تئاتر خیابانی، ساختمان مخروبه اداره تئاتر، سرگردانی 700 گروه که هویت شان را در یک برگ کاغذ جا داده اید و ده ها طرح نیمه کاره از جمله تکالیف شما نیست واقعیت این است که هرگز به معنی واژه تکلیف فکر نکرده اید و فقط تکرارش می کنید .

23- آیا در این تکلیفی که به آن اشاره کرده اید تعریفی برای واژه دروغ ، تهمت و افترا دارید اگر دارید به گفت و گو های خود در خصوص عملکردتان ظرف یک سال گذشته رجوع کنید کدام وعده ها محقق شده ؟!.

24- آقای مدیر کل شرایط موجود تئاتر کشور شرایط نامطلوبی است هنرمندان تئاتر از عدم برنامه ریزی و آن چیزی که سوء مدیریت می دانند و تکرار مکررات وعده و وعیده های بی نتیجه دیگر خسته شده اند و به دنبال هوای تازه هستند ! .

25- هنرمندان تئاتر از اینکه برای حضور در یک جشنواره ، یا برای اجرای عمومی یا هر چیز دیگری مدام دست به دست شوند آزرده اند ، آیا آمار تقریبی از جامعه هدف خود دارید با کدام آمار و ارقام می توانید بودجه تئاتر را افزایش دهید و اصولا آیا مشکل تئاتر بودجه است، وعده های رییس جمهور پیشین را چرا پیگیری نکردید تکلیف ندارید گزارش بدهید ، چرا به قول خودتان بودجه ده برابر شده اما باز هم بام همان بام و آسمان همان آسمان است .

26- آیا در بریده جراید مرکز هنر های نمایشی موج انتقادات را نمی بینید از پیشکسوت تا هنرمندان تازه کار به شیوه مدیریت و برنامه ریزی های شما انتقاد دارند، چرا به جای فکر کردن و به دنبال راه چاره بودن سعی در به قول خودتان افشاگری دارید.

27- آیا صحبت کردن با هنرمندان ساده تر از این نیست که با مدیر عامل یک رسانه سه بار جلسه بگذارید تا زیر آب خبرنگار منتقدش را بزنید تا آن خبرنگار محترم عملکرد غلط شما را نقد نکند .

28- آیا همین شما و معاون هنری پیشین نبودید که قصد داشتید جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را تعطیل کنید و اگر مقاومت هنرمندان و اهالی رسانه نبود اکنون نامی از این جشنواره برده نمی شد .

29- چرا به جای این حرف ها کمی فکر نمی کنید و شورایی از نخبگان تئاتر تشکیل نمی دهید تا مسائل تئاتر را یک بار برای همیشه مرتغفع سازید؟!! .

30- برای بزرگ شدن دیگران را کوچک جلوه دادن موثر نیست ، باید اسباب بزرگی فراهم شود .

31- پیش از این در پاسخ اعتراضات گروه های متعدد تئاتر خیابانی گفته بودید عملکرد مدیر کنونی دفتر تئاتر خیابانی را تایید می کنید، اما در گفت و گوی کنونی تان چیز دیگری می گویید اینکه : " بی‌تدبیری، کم‌کاری و ضعف از طریق گفتگو باید حل شود "!!! چرا طی این یک سال مشکلات حل نشده است چرا گفت و گو نمی کنید ؟، آیا در دولتی که شعار خود را تدبیر و امید نامیده جایی برای مدیران بی تدبیر، کم کار و ضعیف هست ؟!!!

32- در پایان امید وارم خداوند بزرگ همه را به راه راست هدایت کند و همیشه و در همه حال یار و یاور هنرمندان راستین دلسوز و زحمت کش تئاتر ایران عزیز باشد .