مقالات

تصاویر بیشتر
۱۱ مرداد ۱۳۹۴

115198Mofid-22

نمایش درمانی روشی برای [1]" توانبخشی" و بازپروری

Drama therapy is a way to "habilitation" and rehabilitation


نوشته : مجید امرایی (مدرس و پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر)

By: Majid amraei (lecturer and researcher in the field of culture and art)


توانبخشی به چه معنی است؟ باز پروری چیست؟ اشتراکات و افتراقات این دو حوزه درمانی در کدامند ؟ آیا هنر هم می تواند مقوله ای درمانی باشد ؟عناصر توانبخش ساز هنر کدامند؟ اصولا انسان چه زمانی نیاز به توانبخشی و بازپروری دارد؟ هنر درمانی در توانبخشی و بازپروری افراد نیازمند چه تاثیری دارد؟ راه و روش ها کدام است ؟ برای یافتن پاسخ مناسب سوالات با این نوشتار همراه شوید.

habilitation What does it mean? What is rehabilitation? What are the similarities and differences between the two treatment? Is art can be therapeutic category elements are the enabling of art? Basically, when people are in need of habilitation and rehabilitation? Art therapy and rehabilitation in rehabilitation needy is what effect? Which is the way? Find the perfect answer questions for this article comes in.

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی توانبخشی و بازپروری دو فرایند مستقل و در عین حال وابسته به هم هستند که اشتراکات و افتراقاتی دارند، هدف هر دو آنها، قادر ساختن افراد مبتلا به معلولیت های مختلف برای دستیابی به مهارت های جسمی، حسی، ذهنی، روانی، و یا اجتماعی است، اما درعین حال تفاوت هایی هم با هم دارند که مهمترین آنها جامعه هدف مورد نظر هر کدام از این دو بخش است، براین اساس ابتدا بازپروری و توانبخشی را تعریف می کنیم و سپس برخی از اشتراکات و تفاوت هایی آنها را بر می شمریم.

بازپروری چیست ؟ بازپروری گسترۀ وسیعی از فعالیت ها را در بر می گیرد از جمله، خدمات پزشکی، فیزیوتراپی (فیزیکال تراپی)،روان درمانی، گفتاردرمانی،شغل درمانی، خدمات حمایتی(occupational therapy and support services) کاردرمانی و خدمات پشتیبانی آن و...طبق این تعریف افراد مبتلا به معلولیت های مختلف باید هم به خدمات پزشکی عمومی و هم به خدمات فوق دسترسی آسان داشته باشند.

توانبخشی چیست ؟ توانبخشی یا habilitation در مورد کودکان و نوجوانانی به کار می رود که در مرحلۀ رشدی خود قرار دارند و به علت یک بیماری خاص (مادرزادی یا اکتسابی) یا به هر دلیل جراحتی یا آسیبی، قادر به انجام دادن برخی از کارها نیستند، بعضی از این علتها عبارتند از اختلال یادگیری خاص(به تعریف DSM-5)، اختلالات شنوایی و گویایی، نقص بینایی، یا مشکلات روانی- اجتماعی و...

به عبارت دیگر توانبخشی به کمک افرادی می آید که هرگز یک توان خاص را نداشته اند و آن را تجربه نکرده اند و ما تلاش می کنیم با توانبخشی، این توانایی را به آنها ببخشیم، یعنی توانایی را در وجود آنها احیا می کنیم.

ادامه دارد ...........) (در صورت تمایل برای خرید و دریافت اصل مقاله از طریق بخش ارتباط با ما تماس بگیرید ....)

[1] توانبخشی habilitation - بازپروری rehabilitate