مقالات

۰۵ خرداد ۱۳۹۴

به نام خدا

In the name of God

عنوان مقاله : بررسی وضعیت تئاتر خیابانی در ایران پس از انقلاب

Title: Check the status of street theater in post-revolutionary Iran

نویسنده : مجید امرایی - ( مدرس و پژوهشگر فرهنگی و هنری )

Author: Majid Amraei (lecturer and researcher)

مقدمه : آنچه که امروزه در ایران با نام " تئاتر خیابانی" مطرح است ، به نظر میرسد عنوانی سمبلیک برای نمایشهایی باشد که در خارج از سالن های تئاتری اجرا می شوند و این نوع نمایش ها تفاوت های عمده ای با مدل اروپایی دارند هم در هدف گذاری نهایی و هم در شیوه های اجرا و مضمون و محتوا .

Introduction: what is now Iran's "street theater" is, it seems symbolic title which displays outside of the theaters run and the type of views with the European model are major differences in target the final and the method of implementation and content.

دست آوردهای دوره سوم :

اما دوره سوم (از سال 1388 تا سال 1391) با کناره گیری شهرام کرمی و روی کار آمدن مجید امرایی روند فعالیت ها متفاوت تر از گذشته شد این دوره را می توان (دوره بلوغ و نوزایی در تئاتر خیابانی)دانست - ظهور گروه های خلاق و مبتکر و تثبیت جایگاه حرفه ای آنها موجب شد تا تئاتر خیابانی استقلال نسبی خود را به دست آورد– انتشار نخستین کتاب مجموعه مقالات پژوهشی تئاتر خیابانی به مدد انتشارات نمایش و اجرای نمایش مشترک با هنرمندان دیگر کشور ها خصوصا کشور ترکیه ، توجه ویژه به اجراهای عمومی تئاتر خیابانی و ایجاد فضاهای دائمی اجرای تئاتر خیابانی در شهرستانها از شاخصه مهم این دوره است .

در این دوره گروه های تئاتر خیابانی ظرف سه سال اجرای عمومی داشتند و حدود 3 هزار و ششصد و 90 اجرای عمومی تئاتر خیابانی در سراسر کشور انجام شد و عموما با حمایت های درون استانی شهرداری ها ، حوزه هنری، شوراهای شهر و...این اجرا ها محقق می شد از دیگردست آوردهای این دوره می توان به موارد زیر اشاره کرد .

The achievements of the third period, but the third period (from 1388 to 1391) Shahram Karami to resign and the arrival of the Holy Amrayy the different activities than in the past, this period can be (maturity and rebirth of street theater) is - the emergence of creative and innovative and established professional position relative independence led to street theater to the publication of the first book is a collection of research papers Vrd- street theater thanks to the publication, display and perform with artists from other countries, especially Turkey special attention to public performances of street theater and street theater performances to create permanent spaces in the cities of the important features of this period.

In the course of street theater groups within three years of public performance and public performance of street theater about three thousand six hundred and 90 throughout the country, and generally with the support of the Provincial Councils, Art, city councils, etc. This The research was carried out by others could include achievements of this period.

- توجه به گروه های حرفه ای و نگاه تخصصی به تئاتر خیابانی.

- حمایت از اجراهای عمومی در سراسر کشور.

- راه اندازی 8 جشنواره تئاتر خیابانی شهروند در شهرهای فسا – سقز- تبریز – ارومیه – لاهیجان و چند شهرستان دیگر، موجب شد تا شهرداری ها و شوراهای شهر به طور جدی وارد حوزه همکاری شوند .

- توجه ویژه به بعد بین المللی تئاتر خیابانی خصوصا در جشنواره مریوان ، موجب شد تا این شهر عنوان پایتخت تئاتر خیابانی ایران را با خود همراه کند .

- ظرف دو دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان (دوره ششم با حضور 6 کشور خارجی و در دوره هفتم با حضور 7 کشور خارجی) برگزار شد تا بازار تعاملات بین المللی در حوزه تئاتر خیابانی گسترده تر از قبل شود.

- آرام آرام صدای تئاتر خیابانی ایران به خارج از مرزها کشیده شد و با رایزنی دست اندرکاران امر تئاتر خیابانی در کشورهای "عراق" و "تاجیکستان" از مدل تئاتر خیابانی ایرانی الگو برداری کردند و روابط خارجی گروه ها گسترده تر از قبل شد.

- برپایی کارگاه های آموزشی با حضور میهمانان خارجی و راه اندازی شش کارگاه دائمی و تخصصی در شش استان در پایان این دوره حاصل تلاش گروه های تئاتر خیابانی بود.

- در این دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان که تا پیش از این از تندیس جشنواره فجراستفاده میکرد دارای تندیس مستقل شد.

- دفتر تئاتر خیابانی استقلال بیشتری یافت و لوگوی و نشان ویژه ای برای آن طراحی شد.

- در این دوره حمایت های رسانه ای موجب شد تا تئاتر خیابانی به مدت سه سال مسئله روز اخبار تئاتر کشور شود .

اما در پایان این دوره و از نیمه دوم سال 1391 رکودی مرگ بار عرصه تئاتر خیابانی را فرا گرفت، که مهمترین دلایل آن را به این شرح می توان برشمرد .

- Due to professional street theater groups and professional look.

- Support for public performances across the country.

- Installation of street theater festival citizen of the city of Fasa 8 - Sqz- Tabriz - Urmia - Branch and several other city, led to the municipalities and city councils are actively enter the field of cooperation.

- Special attention to the international street theater festival, especially in Marivan, led to the city as the capital of Iran along the street theater.

- Within two street theater festival in Marivan (sixth with 6 foreign countries and in the seventh with 7 foreign country) held up international cooperation in the field of street theater broader market than before.

- Iranian street theater sound slowly moved abroad and advised those involved in street theater in the world "Iraq" and "Tajikistan" Iranian street theater modeled model and external relations group was wider than before.

- The establishment of workshops with the participation of foreign guests and set up six permanent and specialized workshops in six provinces at the end of this period was the result of street theater groups.

- In the course of Marivan Street Theater Festival, which has already had a statue of the statue Fjrastfadh festival has become independent.

- Office of street theater and show more independence, and a special logo was designed.
- The support of the media led to street theater for three years issue of the News Theater country.

But at the end of the period and the second half of 1391 recession swept deadly street theater, whose main reasons can be summarized as follows.

مهمترین دلایل رکورد تئاتر خیابانی پس از سال 1391 خورشیدی :

1) نبود استقلال مدیریتی در مدیریت وقت مرکز هنرهای نمایشی .

2) نبود برنامه ای مدون و سوء مدیریت در فعالیت های دفتر تئاتر خیابانی .

3) عدم استراتژی و راهبردهای مناسب در حوزه هنر کشور خصوصا عرصه هنرهای نمایشی .

4) ناتوانی در استقرار برنامه های جدید و کم توجهی به استمرار برنامه های پیشین .

5) مشکلات اقتصادی و مالی ناشی از پایان دولت دهم که حوزه هنر کشور را هم در برگرفته بود .

6) سوء رفتار مدیران همطراز در بخش های مختلف مرکز هنرهای نمایشی که ناشی از عدم ثبات مدیریت ارشد هنرکشور بود .

7) تفرقه افکنی و سوء رفتارهای غیر حرفه ای در برخی از گروه های نمایشی .

8) تعطیلی اجرا های عمومی به بهانه کمبود بودجه که موجب یاس و ناامیدی گروه های حرفه ای شد .

9) برچیدن جشنواره های تئاتر خیابانی شهروند به دلیل ناتوانی در هماهنگی های مدیریتی بین سازمانی دردبیرخانه جشنواره های مرکز هنرهای نمایشی .

10) شعار زدگی و دروغ پردازی در ارائه گزارش عملکردهای مدیران خصوصا در دفتر تئاتر خیابانی و...

The main reasons for record solar street theater since 1391:

1) lack of managerial autonomy in time management Performing Arts Center.
2) lack of systematic maladministration in the activities of the Office of street theater.

3) lack of an appropriate strategy and the art of the country, particularly in the field of performing arts.

4) failure to pay enough attention to the continued deployment of new applications and the old applications.

5) economic and financial problems of the government, I was inspired art in the country.
6) misconduct leveled managers in various sectors of the performing arts center due to the lack of senior management was Hnrkshvr.

7) to sow dissension and unprofessional abuses in some of the show.

8) run public holiday under the pretext of lack of funds, which was despair professional groups.

9) the dismantling of street theater festivals citizen due to the inability to coordinate inter-agency management Drdbyrkhanh Festival Performing Arts Center.

10) lies in the slogan corrosion and report management functions, especially in office and street theater ...

این مسائل درکنار برآورده نشدن توقعات منطقی هنرمندان تئاتر خیابانی به دلیل ناتوانی مدیریت وقت موجب قطع ارتباط هنرمندان با مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی شد که این قطع ارتباط آرام آرام منجر به رکود در این عرصه شد .

بسیاری از برنامه های گذشته مورد بی مهری قرار گرفت و آرام آرام تئاتر خیابانی عناصر حیاتی خود را از دست داد بطوری که ظرف دو سال 68 گروه حرفه ای تئاتر خیابانی از حرکت باز ایستادند و بی توجهی ها تا جایی پیش رفت که مهمترین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در دوره هشتم بدون حضور هنرمندان شاخص در پایین ترین سطح و با حضور دو گروه خارجی برگذار شد، اجراهای عمومی تعطیل شد و بسیاری از گروه ها از هم متلاشی شدند و یا به سمت تئاتر صحنه ای و یا تلویزیون و یا دیگر نهادهای مشوق تئاتر خیابانی سوق داده شدند .

به اعتقاد صاحب نظران تئاتر خیابانی اکنون دوران رخوت و فترت خود را سپری می کند و در شرایطی که مرکز هنرهای نمایشی وظیفه اصلی حمایتی خود را از فعالان این عرصه دریغ می کند، حضوردلگرم کننده نهادهای دیگر از جمله سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ، حوزه هنری و سازمان بسیج هنرمندان اگر با رویکرد علمی و تخصصی به این عرصه سوق داده شود می تواند چشم اندازی روشن را برای هنرورزان این عرصه ترسیم کند .

اهالی تئاتر خیابانی در حال حاضر دچارچنان خمودگی و افسردگی شده اند که به نظر می رسد برای رهایی از بن بست موجود و برآروده شدن توقعات منطقی اهالی این رشته هنری نیازمند تجدید نظر در روند برنامه ریزی ها و حمایت های مالی از سوی متصدیان امر باشد ، در این راه و برای برون رفت از شرایط موجود صاحب نظران توجه به موارد زیر را مهم می دانند تا شاید این مرغ نیم بسم ال مجددا حیات خود را بازیابد :

These issues, along with street theater artists not meeting reasonable expectations because of the inability to manage time disconnection caused artists Ministry of Islamic Culture and Guidance Centre for the Performing Arts, which slowly leads to stagnation in this area was off.

Marivan in the eighth without the presence of artists at the lowest level held in the presence of foreign groups, public performances were closed and many of the groups were collapsed or the theater stage or television or other institutions promoting theater They were led street.

According to experts street theater of apathy and now spend their recess and in the absence of the performing arts center's main task will withhold their support for practitioners, Hzvrdlgrm of other institutions such as the Organization of Tehran Municipality Cultural and artistic area If the scientific approach and professional artists and arts organizations mobilized to lead the field can draw a clear vision for the extras in this area.

The way out of the current situation, according to experts consider the following

important this may be half-dead chicken again regain its life:

راهکارهای برون رفت از رکورد موجود در حوزه تئاتر خیابانی :

1)آسیب شناسی جدی روند فعالیت های دوره های پیشین توسط صاحب نظران، با برگزاری نشست های علمی، میزگرد های تخصصی و نگارش مقالات کاربردی و پژوهشی .

2)احیای برنامه های موفق پیشین، از جمله راه اندازی مجدد کارگاه های آموزشی دائمی در تهران و شهرستان ها .

3)توجه جدی به اجراهای عمومی با سقف حمایتی مشخص از سوی متصدیان امر خصوصا مرکز هنرهای نمایشی، حوزه هنری و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران (شایان ذکر است تا سال 91 برای ده اجرای عمومی یک تئاتر خیابانی در تهران 3 میلیون تومان سقف و یک و نیم میلیون تومان کف در نظر گرفته شده بود و برای شهرستان ها بین پانصد هزار تومان تا سقف یک و نیم میلیون تومان مصوب شده بود).

4) احیای فضاهای دائمی اجرای تئاتر خیابانی که حدود 360 فضا در سراسر کشور بوده است و مستندات آن در کتاب تئاتر خیابانی سال 1391 مرکز هنرهای نمایشی موجود است .

5) احیای جشنواره های تخصصی تئاتر خیابانی شهروند در استان ها خصوصا شهرهای سقز، لاهیجان ، فسا ، تبریز، ارومیه و باغ ملک ...

6) واگذاری مدیریت جشنواره ها به استان ها خصوصا جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به عنوان بزرگترین رویداد تخصصی تئاتر خیابانی در خاورمیانه .

7) توجه ویژه به جشنواره تئاتر خیابانی استانی همچون جشنواره تئارت خیابانی خرداد در ورامین با مدیریت ادراه کل ارشاد استان تهران .

8) برون سپاری بخشی از برنامه ها به صنوف قانونی ( واگذاری حوزه کارشناسی انجمن تئاتر خیابانی خانه تئاتر).

9) تعیین تکلیف پروانه های اجرای گروه های تئاتر خیابانی وضعیت 260 گروه تئاتر خیابانی در حاله ای از ابهام است .

10) توجه جدی به تئاتر کاربردی در حوزه نمایش های فضای باز و خارج از سالن و مواردی از این دست.

11) توجه به حضور گروه های تئاتر خیابانی در جشنواره های خارجی و دعوت از گروه های مطرح تئاتر خیابانی خارجی به ایران.

12) برگزاری کارگاه های آموزشی با حضور مدرسان داخلی و خارجی .... امید که مورد توجه قرار گیرد .

مجید امرایی - تهران / بهمن ماه /1393 / همایش بررسی تئاتر خیابانی پس از انقلاب اسلامی در ایران

Ways out of the current record in the field of street theater:

1) the activities of previous serious pathology by experts, with the holding of scientific meetings, roundtable forums, and articles and research applications.

2) restoration of previous successful programs, including workshops restart permanent in Tehran and the city.

3) public performances with maximum attention to specific support from the authorities, especially the Performing Arts Center, Art and Cultural Organization of Tehran Municipality Art (It is worth noting 91 years to ten public performance of a street theater in Tehran, 3 million USD roof one and a half million USD floor was intended for the city between five hundred thousand dollars up to half a million dollars was approved).

4) restoration of permanent spaces of street theater about 360 spaces across the country, and the documentation is available in street theater performing arts center in 1391.
5) the revival of professional street theater festival citizens in the province, especially the cities of turpentine, Branch, corruption, Tabriz, Urmia and garden property ...
6) assignment of the management of festivals in the province, especially in Marivan Street Theater Festival, the biggest event in the Middle East specialized in street theater.
7) special attention to street theater festival in June in Varamin province as Tyart Festival Management Department of the Ministry of Tehran.

8) outsourcing part of the legal classes (assignment of domain expertise street theater Home Theater Forum).

9) to determine the license status of 260 street theater groups performing street theater group remained highly of ambiguity.

10) attention to theater performances and outdoor applications in areas outside the hall and so on.

11) due to the presence of foreign groups in the festival of street theater and street theater outside of Iran invited the groups mentioned.

12) hold workshops with the participation of local and foreign instructors .... hoping to be considered.

Amraei Majid - Tehran / February / 1393 / Congress of street theater after the Islamic Revolution in Iran