مقالات

۲۵ مهر ۱۳۹۶

روش ای. اف. تی. برای رهایی از احساسات ناخوشایند و خاطرات تلخ

http://healthier.blogfa.com

بهروز مشهور

https://telegram.me/BehrouzMashhour

شنبه 1 اسفند 1394 برابر با 20 فوریه 2016

Emotional Freedom Technique (EFT)

Dr. Josef Mercola

بسیاری از انسانها آرزو می کنند که ای کاش راه و روشی ساده وجود داشت تا احساسات ناخوشایند و خاطرات تلخ و آزاردهنده را از فکر و ذهن و ضمیر خود پاک می کردند تا انرژی مثبت دوباره در وجودشان به گردش درمی آمد مانند کودک شاد و بی خیالی که هنوز تجربه تلخی در زندگی نداشته است. خوشبختانه چنین راه و روشی ساده که علم آن را اثبات کرده وجود دارد و ملیونها نفر در سراسر جهان با انجام دقیق آن ظرف چند دقیقه تا چند ساعت و روز و هفته – بسته به شدت مشکل احساسی شان -- موفق شده اند خود را از دام احساسات و خاطرات منفی و ناخوشایند رها کنند. نام این روش "فن آزادسازی احساسات" (ٍEmotional Freedom Technique) است که در پایگاه اطلاعاتی آقای "گَری گریک" (Gary Craig) واضع آن محبوب ترین روش شفای روحی و روانی تاریخ نام گرفته است.

فن آزادسازی احساسات چیست؟

فن آزادسازی احساسات (ای. اف. تی.) روشی است مشابه طب سوزنی (امّا به جای سوزن از فشار سر انگشت‌ها استفاده می‌شود) که به طور عادی در درمان بیمارانم بکار می بندم و آن را قویاً به همه توصیه می کنم تا سلامت احساسی خود را بازیابند. بسیاری از افراد سلامت احساسی را نادیده می گیرند در صورتی که نقشی اساسی در سلامت جسمی دارد. هر اندازه هم که به روش درست تغذیه و سبک زندگی متعهد باشید هرگز به سلامتی و سیستم ایمنی مطلوب دست نخواهید یافت اگر موانع احساسی همچنان در سر راه زندگی شما حضور داشته باشند.

یاد گیری ای. اف. تی. ساده است و از جمله در موارد زیر به شما کمک می کند:

  • از بین بردن احساسات منفی
  • کاهش هوس خوردن خوراکی به صورت بی وقفه
  • کاهش یا تسکین درد
  • اجرا و عملی کردن اهداف مثبت

ای. اف. تی. روشی است برای روان درمانی که متکی به همان مسیرها، کانالها یا شاهراههای عبور انرژی حیاتی است که طب سوزنی در طی بیش از پنج هزار سال برای درمان ناخوشی های جسمی و عاطفی مورد استفاده قرار داده است منتها بدون استفاده از سوزن. در ای. اف. تی. با نوک انگشتان انرژی جنبشی را به نقاط معینی در مسیر عبور انرژی زندگی در ناحیه ی سر و سینه و تیغه ی دستها وارد کرده و همزمان در باره ی مشکل احساسی و روحی خاص -- مانند واقعه ای ناگوار، ضربه‌ ای روحی، اعتیاد، درد، و غیره -- فکر می کنیم و عباراتی تاکیدی و مثبت را تلقین وار و با صدایی که بتوانیم بشنویم به زبان می آوریم.

ترکیب ضربات نوک انگشتان به نقاط معینی در مسیر عبور انرژی زندگی و تکرار عبارات تاکیدی یا جملات تلقینی مثبت، اتصالی یا انسداد عاطفی در مسیر های سیستم گردش انرژی زندگی را برطرف کرده و توازن و تعادل را به ذهن و بدن که برای سلامتی مطلوب و درمان بیماری جسمی ضروری است بر می گرداند.

یکی از اصول پایه ای ای. اف. تی. که از مدت شناخته شدن آن در غرب زمان زیادی نمی گذرد انرژی الکترومغناطیسی است که در بدنمان جریان دارد و سلامتی مان را تنظیم می کند. به همین خاطر برخی از افراد در آغاز آشنایی با ای. اف. تی. نسبت به اصول پایه ای آن از این دست با احتیاط برخورد می کنند. عده ای دیگر از روش انجام ای. اف. تی. یعنی با انگشت ضربه زدن به نقاطی از بدن و تکرار عبارات تاکیدی که در سطور بعدی شرح آن خواهد آمد جا می خورند (و گاهی شوخی شان می گیرد).

امّا به خاطر بسپارید که ای. اف. تی. کاراتر از هر روش طب جایگزین و سنتی است که استفاده کرده ام یا مورد تحقیق قرار داده ام. از ژوئن سال 2001 میلادی که تصمیم گرفتم از ای. اف. تی. برای درمان برخی مشکلات بیمارانم استفاده کنم شخصاً شاهد نتایج شگرف آن بوده ام. در واقع استفاده از ای. اف. تی. به دلیل نرخ بالای موفقیتش به سرعت گسترش یافته است و در گوشه گوشه ی آمریکا و دیگر نقاط جهان پزشکان و متخصصانی را می یابید که از این روش برای درمان بیماران خود استفاده می کنند.

دستور العمل زیر نحوه ی انجام ای. اف. تی. و نقاطی که با نوک انگشتان باید به آنها ضربه بزنید و فرمول عبارات تاکیدی را به شما آموزش می دهد تا بتوانید بلافاصله از آن برای کمک به خود و دیگران استفاده کنید. ضمناً برخی فنون پیشرفته و اصول ای. اف. تی. را به طور مقدماتی معرفی خواهد کرد تا بتوانید آنها را نیز بکار بندید.

روش و نقاط ضربه

برای یادگیری ای. اف. تی. دو موضوع را باید یاد بگیرید: یکی نقاطی که باید با انگشتان به آنها ضربه بزنید و نحوه ی ضربه زدن و دیگری فرمول عبارات تاکیدی مثبت. این دو نکته و برخی از اصول و فنون پیشرفته ی ای. اف. تی. در قسمت های زیر شرح داده خواهد شد.

با انجام دقیق دستور العمل های زیر باید بتوانید بسیاری از مشکلات احساسی، فکری و روانی خود را با موفقیت درمان کنید.

اگر نتایج دلخواه را به دست نیاوردید یا از ضربه‌ی روحی نادری رنج می برید لطفاً تسلیم نشوید و سعی کنید با یک کارشناس ای. اف. تی. مشورت کنید. می توانید به بانک اطلاعات کارشناسان تصدیق دار ای. اف. تی. مراجعه و دستورالعمل های مربوط به انتخاب یک کارشناس مناسب ای. اف. تی. و همچنین فهرست کارشناسان مربوطه در آمریکا و سایر کشورها را بخوانید. برخی از این کارشناسان یک جلسه 15 دقیقه ای تلفنی رایگان به شما پیشنهاد می دهند تا پرسش های خود را بپرسید و ببینید اثری در حل مشکلتان دارد یا خیر.

نحوه ی ضربه زدن درست با سر انگشتان

مراحل اساسی ای. اف. تی. سر راست است و یادگیری آنها چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد. بیمارانم از این مزیت نسبی برخوردارند که نقاط عبور انرژی که با سر انگشتان به آنها ضربه می خورد را خودم به آنها نشان می دهم امّا یادگیری این نقاط ساده است و زمان زیادی لازم ندارد. با کمی تمرین و ممارست قادر خواهید بود یک دور ای. اف. تی. را در کمتر از یک دقیقه انجام دهید.

توجه: اگر چه مهم است که به نقاط دقیق عبور انرژی ضربه بزنید امّا لازم نیست که خیلی نگران ضربه به نقاط دقیق باشد زیرا ضربه زدن به محل تقریبی هم کافی است.

اهمیت سر انگشتان

اولین چیزی که باید بدانیم این است که با سر انگشتان ضربه می زنیم. تعدادی از نقاط عبور انرژی حیاتی در سر انگشتان قرار دارند و هنگامی که با سر انگشتان به نقاط مد نظر ای. اف. تی. ضربه می زنید در واقع هم از نقاط عبور انرژی حیاتی روی بدن استفاده می کنید و هم از نقاط مشابه واقع شده در سر انگشتان.

در روش سنتی ای. اف. تی. با سر انگشت اشاره و انگشت وسط یکدست ضربه می زنیم. با هر دستی که مایلید می توانید این کار را انجام دهید. اکثر نقاط عبور انرژی حیاتی در هر دو طرف بدن واقع شده اند. بنابر این فرقی نمی کند که کدام طرف بدن را برای انجام ای. اف. تی. انتخاب می کنید یا حتا در حین انجام ای. اف. تی. روی سمت راست بدن به سمت چپ بدن بپردازید. به عنوان مثال می توانید به نقطه ی ای. اف. تی. زیر چشم راست ضربه بزنید و سپس در ادامه ی کار به ضربه زدن به نقطه ی ای. اف. تی. زیر بازوی چپ بپردازید.

من روش سنتی ضربه زدن با دو انگشت یک دست را به ضربه زدن با همه ی انگشتان دو دست اصلاح کردم زیرا ضربه زدن با انگشتان بیشتر امکان دسترسی به نقاط طب سوزنی بیشتری را فراهم می کند. هنگامی که از همه ی انگشتان خود استفاده خود استفاده می کنید به ناحیه ی بزرگتری ضربه می زنید و نقاط طب سوزنی بیشتری را به سادگی پوشش می دهید.

با این حال بسیاری از افراد از روش سنتی ضربه زدن با دو انگشت یک دست نتایج کاملاً موفقیت آمیزی کسب کرده اند. شما هر کدام از این دو روش را می توانید استفاده کنید امّا من ترجیح می دهم از روش اصلاح شده خودم پیروی کنم زیرا روشی کامل تر است.

مطلوب این است که از سر انگشتان خود برای ضربه زدن استفاده کنید زیرا نقاط عبور انرژی حیاتی بیشتری دارند امّا اگر ناخن هایی بلند دارید باید با بند انگشتان ضربه بزنید.

ضمناً باید ساعت و دستبندتان را درآورید چون یکی از نقاط طب سنتی روی مچ قرار گرفته و به دست داشتن این وسایل مزاحم انجام ای. اف. تی. روی مچ دست می شوند.

محکم ضربه بزنید امّا به خودتان آسیب نرسانید !

همواره محکم ضربه بزنید امّا نه آن اندازه سخت که احساس ناراحتی کنید یا به خودتان آسیب بزنید.

اگر تصمیم گرفتید با انگشتان هر دو دست ضربه بزنید توصیه می کنم که یکدست آهسته تر ضربه بزند تا هر دو دست با هم همزمان و هماهنگ نباشند. این کار شبیه حرکات ناهماهنگ چشمها در تکنیک روان درمانی مشابهی موسوم به "حساسیت زدایی و تجدید پردازش با حرکات چشمی"(Eye Movement Desensitization and Reprocessing –EMDR) است که می تواند اثر ای. اف. تی. را قدری افزایش دهد.

به نقاط طب سوزنی که در زیر نشان داده خواهد شد بین 5 تا 7 مرتبه ضربه بزنید. عدد خیلی اهمیت ندارد. مهم این است که مدتی که صرف این 5 تا 7 ضربه می کنید به اندازه ی مدت زمان یک دم و بازدم کامل باشد. به نظر می رسد که ضربه زدن در طول یک چرخه ی کامل دم و بازدم فوایدی داشته باشد.

لطفاً توجه کنید که مسیر نقاط طب سوزنی از بالا به پائین بدن است. به عبارت دیگر، هر نقطه ی طب سوزنی زیر نقطه ی دیگر قرار گرفته است. بنابر این یاد گیری این نقاط بسیار ساده است. چند بار که این مسیر را طی کنید هرگز آن را فراموش نخواهید کرد. با این وجود، توالی و ترتیپ در اینجا اهمیتی ندارد. به هر ترتیب و توالی که مایل باشید می توانید به نقاط طب سوزنی ضربه بزنید مادامی که همه ی این نقاط را پوشش می دهید. البته ساده تر آن است که از بالای سر شروع کنید و به پائین بروید تا مطمئن شوید هیچ نقطه ای را فراموش نکرده اید.

پیش از شروع ای. اف. تی. عینک و ساعت و دستبند خود را کنار بگذارید.

عینک و ساعت و دستبند می توانند از نظر مکانیکی و الکترومغناطیسی در انجام درست ای. اف. تی. اختلال کنند. بنابر توصیه می کنم که آنها را کنار بگذارید. البته این کار خیلی ضروری نیست اگر تصمیم گرفتید یک جلسه ی ای. اف. تی. سریع روی خود اجرا کنید. در غیر این مواقع، مفید است که این وسایل را در هنگام انجام ای. اف. تی. کنار بگذارید.

انجام ای. اف. تی. در انظار عمومی

بسیاری از مردم از انجام ای. اف. تی. در انظارعمومی خجالت می کشند به ویژه وقتی که بخواهند از روش پیشنهادی من که مستلزم استفاده از دو دست است پیروی و خود را در میان جمعیت انگشت نما کنند.

بعد از مدتی که در انجام ای. اف. تی. در خانه یا محل کار مهارت کسب کردید در صورت تمایل می توانید ای. اف. تی. را با استفاده از دو انگشت یک دست و تکرار آهسته یا زیر لب عبارات تاکیدی نیز تمرین کنید. به این شکل می توانید ای. اف. تی. را در هر جایی انجام دهید و اگر احیاناً کسی هم متوجه شما شد تصور خواهد کرد که مشغول فکر کردن هستید.

یافتن نقاط درست ضربه زدن

نقاط ضربه زدن و نامهای کوتاه شده ی آنها و نمودار این نقاط در زیر بیان شده است. این نقاط به همان ترتیبی که به آنها ضربه می زنیم معرفی می شوند.

1. بالای سر (TH)

انگشت های دو دست به فاصله ی نزدیک هم در وسط سر

2. ابرو (EB)

محل تلاقی بینی با دو ابرو درست در ابتدای دو ابرو

3. کنار چشم (SE)

روی استخوان گوشه ی ابرو

4. زیر چشم (UE)

روی استخوان زیر چشم حدود 2.5 سانتی متر زیر مردمک چشم

5. زیر بینی (UN)

ناحیه کوچک زیر بینی و بالای لب

6. چانه (CH)

ناحیه ی بین فرورفتگی چانه و زیر لب. با وجودیکه این نقطه دقیقاً در چال چانه واقع نشده امّا آن را را چال چانه می نامیم زیرا بهتر در خاطر افراد می ماند.

7. استخوان ترقوه (CB)

محل اتصالجناغ سینه، استخوان ترقوه و دنده ی اوّل. این نقطه بسیار مهم است و در طب سوزنی K27 نامیده می شود. برای پیدا کردن آن، انگشت اشاره خود را روی فرورفتگی بالای جناغ سینه قرار دهید (یعنی جایی که گره کراوات بسته می شود). از قسمت پائین این فرورفتگی انگشت اشاره را 2.5 سانتی متر به طرف پائین ببرید و سپس 2.5 سانتی متر به سمت چپ یا راست حرکت دهید. این نقطه، استخوان ترقوه نامیده می شود هر چند روی استخوان ترقوه قرار نگرفته است.

8. زیر بازو (UA)

زیر بغل در امتداد خطی که از نوک پستان آقایان و وسط بند کرست خانمها می گذرد. این نقطه 10 سانتی متر زیر بغل قرار دارد.

9. مچها (WR)

آخرین نقطه سطح داخلی مچها است.

نامهای کوتاه این نقاط به همان ترتیبی که در بالا آمد به صورت زیر خلاصه شده اند. همین ترتیب را هنگام ضربه زدن باید رعایت کرد:

TH = بالای سر

EB = ابرو

SE = کنار چشم

UE = زیر چشم

UN = زیر بینی

Ch = چانه

CB = استخوان ترقوه

UA = زیر بازو

WR = مچها

استفاده از عبارات تاکیدی ای.اِف.تی.

به مشکل شما بر می گردیم

حالا که روش ضربه زدن با نوک انگشتان و نقاط ضربه زدن را آموخته اید نوبت آن رسیده که بدانید که هنگام ضربه زدن چه جملاتی را ادا کنید.

عبارت های سنتی ای.اِف.تی. فرمولشان به شکل زیر است:

با وجودی که [ ... توصیف مشکل احساسی...] را دارم

امّا خودم را عمیقاً و کاملاً قبول دارم.

به جای عبارت دوم از عبارت زیر هم می توانیم استفاده کنیم:

امّا خودم را عمیقاً و کاملاً دوست دارم و می پذیرم.

کروشه ی بالا را با توصیف کوتاهی از مشکلی خاص مانند اعتیاد، هوس دائمی خوراکی خوردن، احساس منفی، خاطره یا تجربه ناخوشایند و نظایر اینها پر می کنیم.

چند نمونه از عبارت های تاکیدی کلی روش سنتی ای.اِف.تی. در زیر آمده است.

این نمونه ها تنها طیف محدودی از مشکلات را نشان می دهند و لازم است که به خاطر بسپارید که هیچ محدویتی در انواع مشکلات احساسی، روحی، روانی و ... که می توان به کمک ای.اِف.تی. درمان کرد وجود ندارد. البته عبارتهای تاکیدی هراندازه مشخص تر و روشنتر باشند بهتر است زیرا توصیف کلی مشکل احساسی، روحی و روانی سرعت درمان را آهسته می کند.

  • با وجود اینکه از این انجام این سخنرانی عمومی هراس دارم امّا خودم را عمیقاً و کاملاً قبول دارم.
  • با وجود اینکه این سردرد آزارم می دهد امّا خودم را عمیقاً و کاملاً قبول دارم.
  • با وجود اینکه از دست پدرم خشمگین هستم امّا خودم را عمیقاً و کاملاً قبول دارم.
  • با وجود اینکه این خاطره ی جنگ عذابم می دهد ولی خودم را عمیقاً و کاملاً قبول دارم.
  • با وجود اینکه این خشکی و گرفتگی گردن ناراحتم می کند ولی خودم را عمیقاً و کاملاً قبول دارم.
  • با وجود اینکه این کابوس های شبانه آرام و قرارم را گرفته اند امّا خودم را عمیقاً و کاملاً قبول دارم.
  • با وجود اینکه میل شدیدی به خوردن مشروب (الکلی) دارم امّا خودم را عمیقاً و کاملاً قبول دارم.
  • با وجود اینکه از مارها می ترسم امّا خودم را عمیقاً و کاملاً قبول دارم.
  • با وجود اینکه گرفتار این افسردگی هستم امّا خودم را عمیقاً و کاملاً قبول دارم.

دیگر عبارات تاکیدی ای.اِف.تی

عبارات تاکیدی متفاوت زیر را هم می توانید امتحان کنید. همه ی این اعترافات و تصدیقات درست هستند زیرا از طرح و شکل واحدی پیروی می کنند. معنی این حرف این است که این عبارات وجود مشکل احساسی، روحی، روانی و ... را اذعان و تصدیق می کنند و فرد صاحب مشکل را وامی دارند که با زبان خودش مشکل را بپذیرد هر چند از وجود آن در رنج است. پذیرش و اعتراف به مشکل احساسی همان ضرورتی است که سبب می شود عبارات تاکیدی موثر واقع شوند و فرد را درمان کنند.

می توانید از هر یک از فرمول های زیر که مایل بودید استفاده کنید امّا پیشنهاد می کنم که از فرمول های بالا استفاده کنید زیرا آنها را ساده تر می توان به خاطر سپرد و کارنامه ی خوبی در درمان مشکلات افراد دارند.

  • خودم را قبول دارم هر چند این [ توصیف مشکل] را دارم.

یا:

  • هر چند این [ توصیف مشکل] را دارم امّا خودم را عمیقاً و بی حد و اندازه قبول دارم.

یا:

  • خودم را دوست دارم و می پذیرم با وجودی که [... نوع مشکل ...] را دارم و از آن رنج می برم.

نکات جالب در باره ی جملات تاکیدی

اهمیتی ندارد که به اعتراف یا تصدیقی که به زبان جاری می کنید باور دارید یا نه ...همینکه آن را با صدایی که به خوبی بشنوید تکرار کنید کفایت می کند.

بهتر است که عبارت تاکیدی را با احساس و تاکید بیان کنید امّا عادی هم بگوئید معمولاً کار خودش را می کند.

مطلوب است که عبارت تاکیدی را با صدایی رسا بگوئید امّا اگر در جمع هستید و ترجیح می دهید آنرا زیر لب یا آهسته تکرار کنید ... اشکالی ندارد زیرا به احتمال زیاد هنوز اثربخش است.

برای کاراتر کردن عبارات تاکیدی به طور همزمان با سر انگشتان به یکی از نقاط عبور انرژی حیاتی که پیش از این شرح داده شد ضربه بزنید.

فهم و درک درست دقیق این فرایند و آنچه مشغول انجامش هستید مهم و در عین حال ساده است. با تمرکز حواس کامل به مشکلی که شما را اذیت می کند فکر کنید، عبارت تاکیدی را با صدایی رسایی رسا بگوئید و در عین حال با سر انگشتان به یکی از نقاط عبور انرژی حیاتی ضربه بزنید.

علت اصلی همه ی احساسات منفی، ناخوشایند و یا ناگوار ایجاد اختلال در سامانه ی گردش انرژی بدن است.

احساسات منفی از اینرو شکل می گیرند که در دام و تله ی افکار و وقایعی می افتید که این احساسات را ایجاد کرده اند و این امر به نوبه ی خود در سامانه گردش انرژی حیاتی بدنتان اخلال ایجاد می کند.

و گرنه بدنتان به طور طبیعی کار می کند. به عنوان مثال هنگامی که مشغول خواندن صفحه ی فکاهی روزنامه ی آخر هفته هستیم ترسمان از ارتفاع اصلاً حضور ندارد و بی معنی است زیرا روی این ترس متمرکز نیستیم و به عبارت دیگر این ترس فکرمان را در دام خود اسیر نکرده است.

متمرکز شدن بر یک مشکل با فکر کردن به آن عملی می شود. در حقیقت، تمرکز بر یک مشکل یعنی به آن فکر کردن.

فکر کردن به یک مشکل ناخوشایند سبب مختل شدن گردش طبیعی انرژی حیاتی در بدن می شود و این وضعیت فقط با اجرای دستور اصلی ای.اِف.تی. به حالت تعادل و توازن بر می گردد.

اگر به مشکلی گیر ندهید و بر آن متمرکز نشوید گردش طبیعی انرژی حیاتی در بدن مختل نمی شود و به ای.اِف.تی. هم نیازی نخواهد بود.

بیائید با توجه به راهنمایی های بالا نخستین دور ای.اِف.تی. را با هم انجام دهیم.

حالا روی هر یک از نقاطی که در بالا توصیف شد به ترتیب ضربه بزنید و همزمان عبارت تاکیدی را با صدای رسا تکرار کنید. این کار چند لحظه بیشتر طول نمی کشد.

شما باید،

  • یک عبارت روشن و مشخص تاکیدی را برگزینید.
  • با دقت روی مشکلتان تمرکز و تلاش نمائید که این مشکل را در کانون فکر خود حفظ کنید.
  • عبارات تاکیدی را با صدایی بلند و شور و شوق و انرژی تکرار کنید.

اگر عبارات تاکیدی را تکرار و همزمان به نقاط عبور انرژی که پیش از این توضیح داده شد ضربه بزنید به احتمال زیاد شاهد کاهش مسئله یا مشکلتان خواهید شد. اگر مشکلتان کاملاً بر طرف شد می توانید از ضربه زدن دست بکشید. برای اندازه گیره گیری یپیشرفت خود در ای.اِف.تی.، در مقیاس صفر (بدون درد ) و ده (بیشترین میزان درد) به مشکل احساسی نمره بدهید. اکر بعد از انجام ای.اِف.تی. شدت درد مثلاً از 10 به 5 رسید جلسات ای.اِف.تی. را آنقدر ادامه دهید تا اثری از مشکل احساسی باقی نماند. می توانید برای بهتر آشنا شدن با روش انجام ای.اف.تی. به ویدیوهای موجود در لینک زیر مراجعه کنید.

این مطلب ناتمام است و ادامه دارد.

__________________________

منابع و ارجاعات:

References:

  1. http://www.emofree.com
  2. http://www.emofree.com/eft-tutorial/tapping-basics/how-to-do-eft.html
  3. http://www.eftuniverse.com/
  4. http://eft.mercola.com
  5. http://www.mercola.com/forms/referrals.htm
  6. http://www.eftuniverse.com/certified-eft-practitioners

7. خوانندگان فارسی زبان که به زبانهای لاتین تسلط ندارند می توانند به وب سایت فارسی آقای مهندس فرهاد فروغمند (http://www.eft.ir) مراجعه کنند. ایشان کتاب دستورالعمل ای.اِف.تی. که توسط آقای مهندس "گَری گریک" (Gary Craig) واضع این تکنیک نوشته شده را به فارسی برگردانده و به همراه کتابها و مقالات سودمند دیگر به رایگان در اختیار عموم گذاشته اند.