مقالات

تصاویر بیشتر تصاویر بیشتر
۲۷ بهمن ۱۳۸۸

صاحب نظران عرصه نمایش درمانی معتقدند که کودکان در بازی عروسکی می توانند ، انگیزه های درونی خود را متعادل نمایند و انرژی های اضافی روانی شان را تخلیه کنند کودکان در بازی عروسکی ، انرژی روانی و جسمی خود را بارور میسازند و در این روند فعالیت درونی شکل مناسبی به رفتار ها وکردارهای خود می بخشند .

از دیدگاه علم بهداشت روان، نمایش های عروسکی یا عروسک درمانی شیوه ای دلپذیر برای مداوا در قلمرو روان درمانی انسان ها است عروسک ، واسطه ای پذیرفته شده از سوی بزرگسالان و کودکان در جهت ارتباط و تبادل احساس ، عاطفه و اندیشه بین این نسل ها است که در برخی از کشورها به جایگاه این ابزار تربیتی، اهمیت خاصی داده شده است از طریق نمایش های عروسکی می توان به کودک آموزش داد و اوقات فراغت او را به صورت مفید و مطلوب پربار کرد و نکات منفی و ناسالم عاطفی، احساسی ، رفتاری و شناختی او را بهبود بخشید.

در حیطه ی روان پزشکی و روان شناسی بالینی کودک ، متخصص بالینی ، قادر است با استفاده از عروسک ها به اطلاعات مفید بالینی جهت تشخیص مسائل روانی کودک دست یابد و بعد از تشخیص بالینی ، درمانگر طرح مناسبی را به منظور درمان از طریق بازی تهیه و در جلسات درمانی ، اجرا نماید.

درحوزه علم نمایش درمانی نقش عروسک بازی ، در رشد و تکامل کلامی کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .کودک در ارتباط با عروسک ، دوست دارد موقعیت خود را بیان نماید و دنیای اطراف خود را تعریف کند . تعریف او از دنیا، تصویرهایی است که از پدر، مادر، برادر و خواهر، خانه و کوچه های اطراف خانه خود دارد. اگر پدر و مادر، در برخورد با او بی میلی کنند و یا برعکس – رفتار مناسبی داشته باشند ، کودک این رفتارها را برای عروسکش بازگو میکند وعروسک راز دار خوبی برای کودکان است که در نهایت بازی وگفتار با کودک باعث تخلیه هیجانی کودکان است .

همین تعریف کردن اساس آرامش و تخلیه روانی کودکان را فراهم می سازد و در نهایت باعث تجلی و بروز برخی از بیانات و گفته های ناب و ارزشمند در ذهن کودک می شود. بنابراین رفتار کودک با عروسک ، درپیشرفت و تکامل کلامی کودک مؤثر می افتد. به شرط آنکه، ما رفتار و گفتار کودک را به هنگام گفتگو با عروسک ، جدی بگیریم .

یکی از نیازهای اساسی که باعث گرایش کودک به عروسک می شود، میل به داشتن هم صحبت است. عروسک برای کودک فردی است که به دغدغه های ودلنگرانی هایش گوش می دهد وبا او همراز وهم صحبت است عروسک گوش می دهد وکودک تخلیه هیجانی را در پس این گفتن ها می یابد .

با او رابطه اجتماعی برقرار می کند. ضمن این که کودک با توجه به این که مسئول عروسک شناخته می شود ، در مسیر رشد مسئولیت پذیری و خلاقیت اجتماعی ، قرار می گیرد.

در مورد برخی از کارکردهای روانی عروسک بازی و عروسک درمانی باید گفت : بازی های عروسکی ( بازی های عروسک ها) در بازی درمانی به عنوان یکی از مؤثرترین انواع بازی درمانی ها مطرح است وبه همین دلیل هم از اهمیت بالایی برخوردار است . ضمناً بعضی از کارکردهایی که در بازی های عروسکی وجود دارند و نقش مستقیمی در بهداشت روانی کودک ایفا می کنند ، عبارت اند از :

- احساس داشتن به عروسک و تعلق یافتن به او.

- حس سرپرستی و مسئولیت مراقبت از عروسک.

- ایجاد ارتباط احساسی و عاطفی با عروسک.

- فعالیت های روانی – عقلی و باروری ذهنی کودک در ارتباط با عروسک.

- خوشحال شدن و لذت بخش شدن اوقات فراغت کودک.

- همانند نمودن عروسک با خویشتن .

- افزایش اعتماد به نفس کودک به علت سرپرستی و مراقبت از عروسک.

- رشد عواطف و گرایش های عاطفی کودک.

- افزایش قدرت تصمیم گیری و هدایت فکری.

و...

در برخی ازموارد ، در ارتباط با موضوع ، سفارش هایی شده از جمله :

در هنگام بازی کودک با عروسک جهت دهی و تصمیم بزرگسالانه نداشته باشید. بلکه عروسک را همان گونه ببینید که کودکان می بیند و احساس می کنند. یعنی همانند کودک حس کرده و در نظر بگیرید.

توجه کنید که کودکان با عروسک های خود راحت صحبت می کنند، سعی کنید از آنها نخواهید که به صورت کلیشه ای و بسته، با عروسک ها حرف بزنند بلکه آن ها را تشویق کنید آن گونه که دوست دارند، با عروسک ها صحبت کنند و ...

در دیدگاه بعضی خانواده ها ، عروسک به عنوان یک دوست کودک می باشد نه وسیله ای در جهت سرگرمی کودک. به همین دلیل ، کودک کار کردی تحت عنوان راز و نیاز عروسک را برای خود مطرح می نماید و از آن به خوبی استفاده می کند. در سایه این نگرش ، خانواده بهتر می تواند احساس تنهایی و خلاء روانی کودک را جبران کند.

در چنین ارتباطی، کودک برای عروسک دلتنگی می کند، نگرانش می شود و سعی در مراقبت بیشتر و دقیق تر از او می کند.

عروسک می تواند واسطه تربیتی ما با کودک و یا کودک با محیط پیرامون او باشد و در این نقش، می تواند پیام تربیتی را از ما گرفته و به کودک منتقل نماید. علاوه بر این که احساس عاطفی و فکری کودک را متقابلا ً به ما انتقال می دهد.

در مورد ارتباط کودک با عروسک باید گفت که ما می توانیم از طریق ثبت و یادداشت نوع ارتباط کودک با عروسک هایش در هنگام بازی ، با دنیای کودک بیشتر آشنا شویم و در برنامه ریزی و هدایت تربیتی او مفاهیم و اصول و اهداف واقعی تری را انتخاب نماییم .

نهایت این که عروسک درمانی و اجرای نمایش عروسکی و آشنا سازی کودک با عروسک ، هم به منظور پر کردن اوقات فراغت و هم بهینه سازی شرایط روانی – زیستی کودک ، از نظر بهداشت روان ارزش فراوان دارد.

از طرف دیگر بازی درمانی روشی است روان پزشکی و روان شناسی که از طریق آن، کودک در بازی و از طریق بازی هیجان سرکوب شده خود را برون فکنی می کند و برخی از مشکلات روانی کودک ، درمان می گردد