مقالات

۳۰ تير ۱۳۹۴

عنوان مقاله: موسیقی درمانی در بهبود بیماری[1]" آلزایمر"

Title: Music therapy improves disease [1] "Alzheimer"

نوشته: مجید امرایی (مدرس و پژوهشگر حوزه هنر)

By: Majid Amraei (lecturer and researcher in the field of art)

رویکرد هنر به درمان : استفاده ازهنرها برای مقاصد درمانی یک مفهوم جدید نیست، در فرهنگ مردمان کهن سرزمین هایی چون ایران، یونان، روم، مصر و قبایل بدوی افریقایی از هنرها به عنوان ابزاری در حوزه درمان استفاده می شده است .

این شیوه درمان غیر دارویی امروزه نیز با رویکردی علمی و جدید همچنان مورد استفاده است، در این بین از اوایل قرن بیستم، پس از تحقیقات روانپزشک بزرگ سوئیسی[2]" کارل یونگ"((1875-1961 در حوزه روان شناسی عرصه هنر و درمان گستردگی بیشتری یافت، بطوری که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای آسیایی بهره گیری از هنرهای خلاق تحت عناونین مختلفی چون "نمایش درمانی"،"موسیقی درمانی" و"هنردرمانی" به عنوان درمان هایی غیردارویی در توانبخشی مراجعانی که دچار مسئله ای بغرنج شده اند مورد استفاده قرارمی گیرد .

[3]"هنر درمانی" چیست ؟ هنردرمانی دریک تعریف کلی شامل همه هنرهایی می شود که می توان آنها را در بحث درمان مراجعان بکار گرفت و عبارت است از شکلی از روان درمانی گروهی که با استفاده از خلاقیتهای هنری همچون نمایش درمانی، موسیقی درمانی، هنرهای خلاق(نقاشی، طراحی، کلاژ، مجسمه سازی، و غیره) به تقویت ارتباطات بین فردی و اجتماعی مراجعان کمک می کند .

دراین روش درمانی، بیان مسئله گاه درقالب خلق یک اثر بروز می یابد و مددجو(احساسات، رویاها، ناخودآگاه و...)خود را در قالب آن اثر نشان می دهد، هدف اصلی این شیوه درمانی خلق اثرهنری نیست بلکه هدف تخلیه روانی فردی است که دچار مسئله ای نگران کننده شده است، محصول تولیدی نیزاثری است که بازتاب دهنده رویاها، تجارب، روحیات درونی و افکار ذهنی فرد مددجو است، مراجع بدون هیچ گونه نگرانی در مورد کیفیت و ظاهر کارنهایی، اقدام به خلق اثری می کند که منجر به تخلیه روانی و در نهایت رسیدن به آرامش او می شود .

عمل در هنر درمانی :عمل درهنر درمانی به معنی حرکت کردن و خروج از حالت ایستایی و سکون است، اعمالی که با خلاقیت توام است، به همین دلیل با تخیل، کشف و شهود، تفکر و احساسات همراه است، اثر تولید شده به نوعی افشای برخی از جنبه های روحی و روانی فرد مددجو است، به همین جهت هم از نظر روانشناختی بسیار با اهمیت است .

درهنر درمانی درمانگر تلاش می کند به مدد مراجعه کننده در محیطی درمانی و امن و به دور از هر تنبیهی چشم اندازها و رفتارهای جدیدی که توام با بهبود جسمی، عاطفی و معنوی است را در مراجعین خود تقویت کند .

[4]"موسیقی درمانی" چیست؟ موسیقی درمانی استفاده [5]"بالینی" و مبتنی بر شواهد مداخلات موسیقایی برای به انجام رساندن اهداف توانبخشی فردی یا گروهی در یک رابطه درمانی توسط یک متخصص برای گروهی از مددجویان است که شامل یک برنامه موسیقایی مشخص و مورد تایید و کامل است، موسیقی درمانی برای انواع مراجعان و با هدف بهبود سلامتی و کیفیت زندگی شان مورد استفاده قرار می گیرد .

مهمترین اهداف موسیقی درمانی :

1) بهبود مهارت های فردی و اجتماعی .

2) افزایش مهارت های علمی .

3) تقویت قوه تمرکز و توجه .

4) تسهیل در بیان عاطفی .

5) افزایش حافظه .

6) کاهش اضطراب و درد.

7) بهبود قدرت و تحرک بدنی و ذهنی و.............( ادامه دارد .......)



[1] Alzheimer's disease که به اختصار آلزایمر خوانده می شود .

[2] کارل گوستاو یونگ (به آلمانی: Carl Gustav Jung ) (۱۸۷۵ - ۱۹۶۱) روانپزشک و متفکر سوئیسی که به‌خاطر فعالیت‌هایش در روانشناسی و ارائهٔ نظریاتش در این عرصه معروف است .

[3] Art Therapy

[4] Music therapy .

[5] بررسی دلایل ناخوشی های یک بیمار را بررسی بالینی او گویند ،تحقیق در چگونگی و کیفیت یک بیماری و وضع یک بیمار در حال بستری را بررسی بالینی گویند، روان شناسی بالینی یعنی بررسی دلایل عارضه روانی یک فرد .

(برای خرید و دریافت اصل مقاله از طریق بخش ارتباط با ما سایت دراما محله با ما ارتباط بگیرید )